Mens IBM har travlt med at undskylde nedbruddet i sidste uge, er der langt fra tilfredshed med forklaringen i Københavns Kommune, hvor nedbruddet ramte 25.000 medarbejdere.
Det kan blive dyrt for IBM, som risikerer at gå glip af fremtidige aftaler med landets største kommune.
Københavns Kommune har samlet indkøb af it og andre ydelser i koncern service, hvor direktør Jan Gundersen er utilfreds med ydelserne fra IBM.
Han forklarer, at kommunikationen mellem medarbejderne internt og med borgere eksternt var hårdt ramt af onsdagens omfattende nedbrud.
"Det er et stort problem, og meget af sagsbehandlingen går i stå," siger Jan Gundersen, der forklarer, at kommunens systemer først var på plads igen ud på natten.
Direktøren fortæller, at 25.000 ansatte var ramt i større eller mindre grad. Nogle kunne slet ikke få adgang til systemerne, mens andre blot ikke havde internet-adgang.
Kan koste millionaftale
IBM har været meget tilbageholdende med information til offentligheden om nedbruddet. Jan Gundersen mener heller ikke, at IBM indtil nu har forklaret sig godt nok overfor kunderne.
"Vi blev kontaktet i onsdags, og vi har efterfølgende fået en standard-redegørelse. Det er vi ikke tilfredse med, for det har givet store problemer for os, at det tog så lang tid at genetablere normaldrift," siger Jan Gundersen.
Han tilføjer, at kommunen har en dialog med IBM om konsekvenserne af nedbruddet.
Københavns Kommune er for tiden i gang med et stort rammeudbud af it-drift. Et udbud der kan blive op til 800 millioner kroner værd for vinderne. Og IBM's problemer kan spille ind, når kommunen skal udpege vinderne.
"I sidste ende kan nedbruddet få konsekvenser. Troværdigheden i forhold til hvad, man kan afvikle og hvor sikker ens leverance er, spiller naturligvis ind her," siger Jan Gundersen.
IBM ønsker fortsat ikke at svare på spørgsmål om nedbruddets omfang. Computerworld vil gerne kortlægge omfanget, så hvis du kender til flere virksomheder og systemer, som blev ramt, må du meget gerne skrive til os på redaktionen@cw.dk