Det er som regel en langvarig og omstændelig proces at redesigne et websted.
Det skal diskuteres og testes i en uendelighed, og det hele skal godkendes på højeste sted (af folk, der ikke har forstand på det), inden det bliver sluppet løs for offentligheden.
Det sker så med store fanfarer og afføder hver gang protester fra dem, der havde vænnet sig til det gamle, hvorefter man måske retter lidt her og der.
Så går der et par år, publikum vænner sig til det nye design - som i mellemtiden begynder at se lidt bedaget ud.
Så begynder en ny langvarig og omstændelig proces. I mellemtiden har man intet lært.
Man skal aldrig redesigne et websted - man skal udvikle det hele tiden, og man skal lære hele tiden.
En af de fantastiske ting ved websteder er, at man kan se præcis, hvad der fungerer, til forskel fra trykte medier, hvor man kun har vage forestillinger om, hvem der læser hvad.
Hvem klikker på hvad?
På web ved man nøjagtigt, hvor mange der klikker på hvad, og hvis man flytter et link, kan man se effekten med det samme.
Virksomheder, og måske især medievirksomheder, designer og redesigner websteder på samme måde, som de udvikler layout af de trykte udgaver – det er tungt, langsommeligt og meget højtideligt.
Det er måske den rigtige metode, når det gælder trykte udgaver, men det er sjældent en god ide på web.
I stedet skal man hele tiden afprøve nye ting.
En ny farve her, en ny fontstørrelse der. Bytte om på to elementer. Flytte søgefeltet. Man skal ikke lave det hele om på en gang men løbende foretage små ændringer og se, hvad der sker.
Man lærer en masse, og man lærer først og fremmest, at små ændringer kan have store virkninger. Det lærer man ikke, når man med et par års mellemrum laver det hele om på en gang.
Nedsæt i stedet en lille arbejdsgruppe, som løbende afprøver nye ting, måler effekterne og sørger for, at webstedet hele tiden bliver stadig mere brugervenligt og effektivt.
Sådan arbejder nogle få websteder herhjemme allerede - med stor succes.
Den løbende udvikling er især vigtig, hvis webstedet er finansieret af annoncer.
Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.