Når krisen kradser som nu, er marketingbudgetterne noget af det første, der får en tur med ragekniven.
Denne gang er heller ikke nogen undtagelse. Dog med den vigtige tilføjelse, at væksten i online reklamer fortsætter.
Det er tendensen for det store britiske marked ifølge The Financial Times. Ifølge en analyse fra konsulenthuset Bellweather steg online marketing med hele 21 procent i 2007.
Og i Danmark kan Jon Lund, direktør for Foreningen af Danske Internet Medier (FDIM) genkende den samme tendens.
"Jeg har ikke set nogen tegn på nedgang i markedet herhjemme," siger han.
Vækst, vækst og atter vækst
I løbet af de nærmeste dage kommer FDIM med de sidste nye tal for omsætningen for hele 2007. Og selvom Jon Lund ikke vil løfte sløret for de nye tal før tid, vil de udvise en markant vækst i forhold til året før.
"Forventningen er, som vi tidligere har sagt, en omsætning for 2007 på cirka 2,5 milliarder kroner. Og det er en betydelig vækst i forhold til 2006, der lå på 1,8 milliarder kroner," siger Jon Lund.
I tredje kvartal af 2007 var der et svagt fald i omsætningen, men set over de sidste tre år, har udviklingen været en konstant vækst i omsætningstallene for FDIMs medlemmer.
Umiddelbart har Jon Lund ikke nogle prognoser for omsætningen i 2008, men han peger på, at online tager stadigt mere omsætning fra øvrige medieplatforme.
"Når der begynder at komme færre penge på marketingbudgetterne, så kigger de måske mere på effekten af deres kampagner end før. Og på online platformen kan de måle en større effekt end på de traditionelle medier. Men det er vi meget klogere til næste år," siger Jon Lund.