Google og Salesforce.com, to af Microsofts rivaler, opgraderer nu et 10 måneder gammelt samarbejde for at fremme salget af CRM- og kontorsoftware som Software-as-a-Service (SaaS).
New York Times skriver, at de to virksomheder i dag, mandag, vil annoncere, at de har integreret Salesforces CRM-software med Googles online kontorpakke, der blandt andet inkluderer e-mail, skriveprogram og dokument-deling.
Ligesom det er tilfældet med de produkter, de to virksomheder allerede har på hylderne, vil det nye produkt også kunne anvendes direkte som SaaS.
Vil hente erhvervskunder
Dermed forsøger Google og Salesforce at gå direkte efter at nuppe markedsandele fra Microsoft.
Alliancen vil kunne hjælpe Google med at brede Google Apps, der i dag i høj grad anvendes af privatpersoner, ud til også at nå erhvervslivet.
Ifølge New York Times vil man med det nye Google-Salesforce produkt blandt andet kunne se salgs-historik ud fra de mails, der bliver sendt til kunderne, og en gruppe af mennesker, der samarbejder på det samme projekt, vil kunne kommunikere via chat.
”Hidtil har applikationerne i hosted software været som øer. De arbejder ikke sammen. Det gør de nu for første gang”, lyder salgstalen fra Dave Girouard, Googles vice president og general manager.
Microsoft, der dominerer markedet for kontorpakker, men er en mindre spiller inden for CRM, afviser, at Google-Salesforce alliancen er en direkte trussel, skriver New York Times.