Se Edison-finalistens præsentationsvideo
Det First North-noterede selskab Wannakey har udviklet online markedspladspladsen RedAntenna.
RedAntenna er en webservice, der gør det muligt for producenter af digitalt indhold at tjene penge på deres medieprodukter i form af video, film, musik, spil og software.
Ideen er at matche disse producenter med forhandlerwebsites, der har adgang til kunder over hele verden.
Tjenesten er henvendt til både private og professionelle og lanceres i det første halvår af 2008.
Både producenter og webmastere vil tjene på RedAntenna-konceptet, som giver mindre og uafhængige medieproducenter mulighed for at opnå samme rækkevidde som internationale mediegiganter.
”Den digitale markedsplads giver ejere af hjemmesider, webmasters og andre webudgivere en ikke-annoncebåret indtjeningsmulighed, og kunderne får flere valgmuligheder end mainstream-medier tilbyder,” forklarer marketingdirektør Claus R. Hebor.
Muligvis milliarder af US-dollars
Han beskriver RedAntenna som ægte Web 2.0, hvor det er brugerne, der har kontrollen over at udnytte konceptet til deres forretningsmuligheder.
”Vi leverer platformen, de udnytter den efter deres ønsker, og alle tjener på det,” siger Claus R. Hebor.
RedAntennas egen indtjening baserer sig på en syv procents provision per handel.
Wannakey forventer en omsætning i 2008 på godt 25 millioner dollars og en indtjening på cirka 1,4 milloner dollars.
”Potentialet kan være milliarder af dollars, men vi tør ikke estimere det,” siger Claus R. Hebor.
Alle transaktioner håndteres af patentanmeldt teknologi, der automatisk sikrer licensrettigheder, fordeling af indtægter og indeholder platformen til udveksling, distribution, marketing og salg af digitale produkter.
Se Edison-finalistens præsentationsvideo
Frem til den 16. maj, hvor årets Edison kåres, bringer Computerworld portrætter af alle kandidaterne. Du kan selv stemme på din favorit på cw.dk/edison