Artikel top billede

Foto: Torben Klint. (Foto: Torben Klint)

It-chef efter projekt: ITIL begynder med databasen

CTO: Roskilde Kommune satte et nyt system til styring af service desk i drift på tre måneder. Systemet bygger på en central database til konfigurations­styring. Læs om it-chef Ole Bech udfordringer her.

Da Roskilde Kommune for syv år siden gik i gang med ITIL (Information Technology Infrastructure Library), var første skridt at oprette en central service desk.

I efteråret kom anden generation af ITIL i gang i kommunen, og denne gang var it-chef Ole Bech ikke i tvivl.

Projektet skulle tage udgangspunkt i en såkaldt Configuration Management Database (CMDB).

Det er den centrale database, der opbevarer information om hele it-systemet.

“Det blev stadig mere påtrængende for os at få styr på alle de data, der indgår i arbejdet med at betjene brugerne. Jeg løb på det finske firma Efecte, der sagde, at de havde en anden indfaldsvinkel til ITIL: Et service management-system, der byggede på en CMDB. Jeg besøgte det finske vejdirektorat, og jeg måtte give dem ret: Det var virkelig en anden indfaldsvinkel i forhold til, hvad jeg ellers har set af ITIL-løsninger. Da prisen også var overkommelig på et kommunalt budget, skrev vi under i sommeren 2007,” fortæller Ole Bech.

I drift efter tre måneder

1. september 2007 startede projektet med det nye system. Tre måneder senere gik det i drift.

“Vi startede med at opbygge CMDB’en. Systemet finder selv ud af, hvad der er af udstyr på netværket: Pc’er, servere, applikationer, netværksudstyr, brugere og så videre. Alt det indsamler det automatisk information om. Men der skal ske en efterbehandling, hvor vi fortæller systemet, hvordan tingene hænger sammen: Hvilken bruger er tilknyttet denne pc, hvilket geografisk sted er den placeret?”

Da CMDB’en var ved at være på plads, gik kommunens it-folk i gang med at udvikle de applikationer, der skal bruge den. Den første er systemet til service desken, hvor medarbejderne registrerer indkomne sager.

Samtidig blev der udviklet et workflow til sagerne.

Disse to systemer gik i luften den 1. december.

“Lige fra den første dag har systemet serviceret brugerne uden problemer. Vi har valgt kun at registrere det udstyr, som der kan indhentes oplysninger om automatisk. Vi kunne også manuelt indtaste skærme, tastaturer, digitalkameraer og andet, der ikke kan ses af systemet. Men jeg vurderer, at den...fortsættes

.... økonomiske gevinst ved at følge dem i systemet er for lille i forhold til arbejdsbyrden med at lægge dem ind. Med automatisk registrering bliver systemet opdateret hver nat, så det altid viser et dækkende billede af vores it-systemer,” siger Ole Bech.

Styrer serviceaftaler

For øjeblikket indeholder databasen omkring 7.000 stykker udstyr (hardware og software) og 6.100 brugere.

Kommunen er også begyndt at lægge serviceaftaler ind i den.

“Systemet giver besked, når der er et halvt år til, at en serviceaftale udløber. Det kan ellers være svært at holde styr på. Og systemet har betydet, at vi er sluppet af med seks til otte små kartoteker over for eksempel PDA’er og leverandører. Alle de data ligger nu i CMDB’en,” oplyser han.

Da systemet er webbaseret, kan det nås fra enhver pc i kommunen.

Det udnytter servicefolkene gerne, når de er ude på en opgave: De tjekker lige i systemet, om der er kommet nye opgaver hos den samme kunde, før de tager hjem.

“Jeg kan få væsentligt bedre statistikker. Jeg kan for eksempel se, hvor mange sager i sidste måned, der stammede fra teknisk forvaltning. I det gamle system ville det have krævet, at jeg fik en systemkonsulent til at programmere det. Her kan jeg selv lave udtrækket,” siger han.

SLA’er på vej

Ole Bech er særdeles godt tilfreds med Efecte-systemet. Næste skridt bliver at lægge SLA’er (Service Level Agreements) ind i det.

Så kan supportfolkene se, hvilken service en bestemt bruger har krav på.

Og rapporter kan vise, om it-funktionen lever op til sine SLA’er.

Det indføres i løbet af 2008.
“Min eneste bekymring ved systemet er, at det foreløbig ikke har mange kunder på det danske marked. Det ville være rart, hvis vi var nogle flere. Så kunne vi danne en erfa-gruppe blandt kommunale brugere,” siger Ole Bech.

Han er ikke i tvivl om, hvad han vil råde andre til, når de skal i gang med ITIL:

“Start med databasen, ikke med processerne. Man kan nemt blive lokket af ITIL-bøgerne til at starte med at etablere sin service desk, fordi CMDB’en først nævnes senere. Men den bør udgøre grundlaget for alle ITIL-processerne,” mener han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere