Se Edison-finalistens præsentationsvideo
Rigtige Web 2.0-mennesker flytter selvfølgelig ikke rundt på deres møbler rent fysisk for at finde den bedste feng shui-opstilling: De indretter virtuelt, i 3D og på nettet.
Det vil Edison-finalisten 3Djam, der stræber efter at blive verdens førende online community for boligindretning i 3D, hjælpe dem med.
Hos 3Djam kan brugerne 3D-visualisere deres egne boliger og indrette den med 3D-modeller af produkter fra den virkelig verden.
De kan også dele tegninger med hinanden, og sælge deres hustegninger og hjemmelavede 3D-modeller online.
De kan uploade billeder og video og stille spørgsmål i diverse blogs om boligindretning.
Hver 3D-model kan linke til andre websider på nettet, for eksempel til e-Bay, hvor møblet kan sælges brugt.
3Djam’s website er også en mulighed for producenter af møbler, køkkener og vinduer, der kan sælge deres produkter virtuelt.
Sværvægt i den tunge ende
3Djam's forretningsmodel er at tjene 25 procent af alle salg af 3D-modeller og services imellem brugerne.
Dertil kommer reklameindtægter fra de forventede annoncører.
”Kombination af brugervenlig 3D-bolig indretning, social software og markedsplads for 3D-modeller er aldrig set før,” oplyser stifter af virksomheden, Thomas Jam Pedersen
3Djam er et anpartsselskab og er stiftet i oktober 2006. Virksomheden har endnu ingen omsætningen, men beskæftiger cirka ti freelancere.
”Vi skal først opnå proof-of-concept i 2008. Dernæst skal vi tiltrække venturekapital. Målet er at skabe en global virksomhed med vækst i sværvægtsklassen,” fortæller Thomas Jam Pedersen.
Når han siger sværvægt, mener han i den helt tunge ende.
”Vi forventer et exit inden fem år i stil med Skype eller YouTube.”
Websitet går officielt online midt i 2008, og satser på viral markedsføring.
Se Edison-finalistens præsentationsvideo
Frem til den 16. maj, hvor årets Edison kåres, bringer Computerworld portrætter af alle kandidaterne. Du kan selv stemme på din favorit på cw.dk/edison