Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

5.000 ord er for lidt - og en dårlig forretning

Klumme: For få udnytter pay per click på hjemmesiden.

Søgemaskinerne er en fantastisk kilde til kunder. Man kan få mange kunder ved at optimere sit website, og det arbejde skal man lave ordentligt.

På de fleste søgemaskiner kan man købe sig til flere kunder, typisk ved at man betaler en pris per klik. Det hedder pay per click (PPC).

Af en eller anden grund afstår rigtig mange butikker fra at bruge PPC-marketing. Jeg tror, det først og fremmest er fordi, de simpelthen ikke forstår systemet og derfor ikke får det optimale ud af deres penge. En rigtig god idé er at sætte sig ind i det.

Kasino og afkast

Hver gang vi i Spamfighter investerer en krone i PPC-annoncer, tjener vi et sted mellem tre og fem kroner. Det er en ganske udmærket investering. Hvis man kunne gå på et kasino og smide 50.000 kroner og samme dag komme hjem med 250.000 kroner, tror jeg, mange mennesker gik på kasino.

Sådan er det i realiteten med PPC-annoncer, hvis man gør det ordentligt og har det rette produkt. Det er en utrolig spændende disciplin at gøre sig god i. Så i Spamfighter bruger vi nu mere end 300.000 kroner om måneden på Google alene, og kunne vi købe mere, gjorde vi det!

I Spamfighter har vi 30.000 unikke besøgende om dagen. De godt 5.000 af dem kommer fra vores PPC-kampagner. Jeg vil tro, at omsætningsmæssigt er 25-30 procent af vores omsætning relateret til de reklamer.

En af grundene til den høje succesrate er, at man kan tracke hvert eneste klik og se, om det giver salg. Så de ord og vendinger, der ikke virker, bliver luget ud, mens dem der virkelig rykker, sættes budgetmæssigt højere.

Under 5.000 ord

Hvis man ikke gider sætte sig ind i det og formålsløst begynder at kaste penge efter det, begynder at købe et par søgeord og smide dem på, så går det galt. Så taber man sine penge, og sådan er det med alt her i livet. Så er det bedre at betale sig til noget professionel hjælp. Der er jo heller ikke mange, der laver deres bil selv...

Et fingerpeg om, at du gør det rigtige, er hvor mange ord og vendinger, du har i dine kampagner. Har du under 5.000, gør du det helt sikkert forkert. Så køber du de samme ord som dine konkurrenter, og da eksempelvis Google afregner efter et auktionssystem, betaler du for meget og får alt for generelle ord, som konverterer dårligt.

Så for et firma som Spamfighter er det ikke nok at købe 'spam', 'spamfilter' osv. Vi skal også have 'billigt spamfilter til outlook express', 'effektivt filter mod spam' osv. Den slags kombinationer kan man lave titusindvis af, og de konverterer langt bedre og koster en brøkdel.

Sluttelig er der mange flere søgninger på sætninger. Så køber man de 100 mest indlysende ord til sin kampagne, får man for få kunder til for høj en pris, og det er en sur kombination.

Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, adm.dir. og stifter af Amino.dk samt forfatter til en bog om effektiv e-handel.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere