Napatech, der udvikler intelligente og programmerbare netværkskort, opnåede sidste år en vækst i forretningen, som de fleste må nøjes med at drømme om.
Om omsætningen vil administrerende direktør Henrik Brill Jensen kun sige, at den er på 'et stort tocifret millionbeløb'.
Bruttoresultatet er derimod ikke nogen hemmelighed. Det steg fra minus 43 millioner kroner til 13 millioner kroner, mens resultatet før skat gik fra minus 51 millioner kroner til fire millioner kroner.
"Fremgangen hænger dels sammen med nye kunder, dels med en stærkt stigende efterspørgsel på hardwareacceleration, der er nødvendig for at køre en moderne måleapplikation," siger Henrik Brill.
En væsentlig drivkraft for Napatech er det faktum, at mængden af netværkstrafik fordobles hvert år, mens regnekraften i computernes processorer kun stiger med omkring 40 procent. Behovet for hardwareacceleration er derfor selvklart.
Pusterum til cpu'en
Napatech udvikler og producerer intelligente og programmerbare 1 og 10 Gigabit Ethernet Netværkskort. Netværkskortene kan programmeres, så computerens processor får mere tid til andet arbejde. For eksempel ved at foretage en hardwareacceleration, der foregår på netværkskortet.
Den operation giver cpu'en mere tid til at arbejde med egentlige netværkstrafikanalyser eller måske en anden måleapplikation. Napatech sælger typisk sin teknologi til andre selskaber, der bygger et færdigt produkt, hvor netværksadapteren indgår som delkomponent.
Napatechs vigtigste kunder er blandt verdens største såkaldte tier one networks providers, hvilket på dansk kan oversættes med store udbydere af netværkskapacitet. Så store, at de er uafhængige af andre udbydere. Eksempler er AT&T, Global Crossing, Level 3, Sprint, Qwest og NTT Communications.
Helt præcis hvem, der er Napatechs kunder, afviser Henrik Brill at sige det mindste om.
Sikkerhedskrav giver god vækst
Krav til øget sikkerhed i virksomhederne og stigende lovmæssige krav til logning af datatrafik betyder helt automatisk et større marked for Napatechs produkter og ifølge Henrik Brill i realiteten en helt ny kundegruppe.
Fortsættes...
Konkurrerer med intern udvikling
"Hvis for eksempel nogen gennemfører et hackerangreb på din virksomhed, så kan du finde båndoptagelser frem af den seneste uges datatrafik på netværket og analysere disse data for at finde detaljer om hackerangrebet," forklarer Henrik Brill.
For at komme den stigende efterspørgsel i møde udvider Napatech forretningen på medarbejdersiden 'ganske voldsomt'. Et nyt kontor er åbnet i Boston og antallet af amerikanske ansatte er fordoblet fra fire til otte. Fire i Boston og fire i Californien.
"Vi øger også på salgssiden i Danmark, hvor vi nu er 30 mand i København," siger Henrik Brill.
Ikke mindre end 80 procent af verdensmarkedet for programmerbare netværkskort ligger på det amerikanske marked, mens resten af verden lægger marked til de resterende 20 procent.
Kun én hovedkonkurrent
Konkurrencemæssigt har Napatech kun én hovedkonkurrent, og det er Endace, der er børsnoteret på AIM i London, men hører hjemme i New Zealand.
Dertil kommer en stribe mindre konkurrenter, der tilbyder nogle af de funktionaliteter, som Napatech har på sine kort. Ellers er det ofte intern udvikling i de store koncerner, der konkurrerer mod Napatech.
"Men det er rigtig svært at lave det her, så ofte henvender ledelsen fra de store virksomhederne sig på et tidspunkt til os for at finde en løsning på deres problemer med datalogning og måleapplikationer," siger Henrik Brill.
Øger med en faktor to til tre
I år forventer Napatech-direktøren at øge såvel omsætning som resultat før skat med en faktor 'to til tre'.
På grund af de senere års store underskud har Napatech et ganske betragteligt skatteaktiv, som virksomheden kan trække rundt med, så "det varer et stykke tid, før vi kommer til at betale skat," siger Henrik Brill.
Investorerne bag Napatech er venture-selskaberne Northzone, Ferd og DTU Invest. Ejerne er herudover de to stiftere Jens Christophersen og Thomas Jørgensen samt den administrerende direktør og en stribe andre medarbejdere.