Der er gang i de helt store outsourcing-aftaler i denne uge.
Onsdag indgik Shell en kæmpe outsourcingaftale til 19,6 milliarder kroner fordelt på tre leverandører.
Torsdag meddelte A.P. Møller Mærsk, at de har indgået en stor global aftale med HP.
Nu har Fujitsu så offentliggjort, at de får hovedansvaret for at drive og yde support af hele den svenske Electrolux-koncerns it-infrastruktur. Og som det var tilfældet i HP's kontrakt med A.P. Møller Mærsk var det også her IBM, der blev sendt ud i kulden.
Arbejder globalt
Aftalen, der løber i fem år, omfatter drift og support af pc’ere, netværk og lokal support, servicedesk og drift af visse servere. At den løber i fem år, skyldes blandt andet, at Fujitsu overtager en del udstyr under den gamle aftale.
Electrolux it-infrastruktur i Europa omfatter 10.000 arbejdsstationer i 32 lande og Electrolux’ medarbejdere kan få hjælp på 14 forskellige sprog fra Fujitsus servicecentre i Portugal og Sverige.
”Aftalen med Fujitsu er et vigtigt element i Electrolux konsolideringsarbejde på it-siden,” siger Electrolux CIO Bertil Norberg i en udtalelse.
Kontrakten er indgået med Fujitsu Services i Sverige og er den største af sin art, Fujitsu har hentet i Sverige.
Men hos Fujitusu i Danmark er direktør Hans Iakob Estrup ingenlunde gul og blå af misundelse.
"Vi arbejder globalt med de her aftaler, så aftalen, der er lavet i Sverige, betyder også en fordel for vores outsourcing forretning i Danmark," siger Hans Iakob Estrup.
Integreret del
Fujitsu Services er en del af den globale Fujitsu-koncernen er blandt verdens tre største it-service leverandører med i alt 157.000 ansatte.
Selskabet oprustede på konsulentsiden i både Sverige og Danmark ved købet af konsulenthuset Mandator i november sidste år.
Per 31. marts er Mandator en fuldt integreret del af Fujitsu og man har endda gjort Mandators tidligere chef, Katarina Mellström, til ny chef for Fujitsu i Sverige.