TDC's nye tilbud om ubegrænset, gratis musik til selskabets mobil- og bredbåndsabonnenter får ikke selskabets konkurrenter til at fare ud med lignende tiltag.
Det forudser teleanalytiker John Strand ellers.
"Teleselskaberne kommer fremover til at slås på flere services og på pakkeløsninger. At TDC er første selskab, der tilbyder gratis musik, betyder, at de kan vente nogle måneder med at sætte prisen ned.
Det er dog smart af TDC at sætte sig på musik, for det er jo noget alle danskere holder af," vurderer direktør John Strand fra Stand Consult i dagens udgave af Børsen.
"Det tager max to måneder, før Sonofon og Telia er med. Ubegrænset musik bliver på den måde en hygiejne-faktor, eller med andre ord noget, som alle tilbyder."
Spændende udspil
Men hygiejne-faktor eller ej, så er der hos hverken Telia eller Sonofon umiddelbare planer om at følge i TDC's fodspor.
"TDC's udspil er interessant og spændende. Det er noget, vi er nødt til at forholde os til, men jeg kan ikke sige, at vi vil tilbyde noget tilsvarende," lyder reaktionen fra Sonofons markedsdirektør, Peter Berg, som betegner udspillet som 'aggressivt'.
Samtidig ser han TDC's udspil som et forsøg på at stoppe kundeafgangen i teleselskabet.
"Der har vi ikke de store problemer. Vi har en af de mindste kundeafgange i branchen," siger Peter Berg til Computerworld.
Han vil dog analysere på effekterne af TDC-udspillet de næste 14 dage, inden selskabet kommer med en endelig udmelding.
Se TDC's abonnementstyper med gratis, ubegrænset musik her
Fortsættes...
Andet der optager kunderne
Samme melding kommer fra Telia.
"Vi er endnu ikke helt klar over, hvad TDC's tilbud indeholder, hvad produktet reelt er," siger pressechef i Telia, Rune Fick Hansen, til Computerworld.
Han ser samtidig ikke det helt store behov for sådan et tilbud.
Rune Fick Hansen vurderer nemlig, at selskabets kunder er langt mere optagede af tale og beskeder.
"Det, der optager danskerne, er sms og mobilsamtaler, der i øjeblikket oplever store vækstrater," siger Rune Fick Hansen med henvisning til, at mobilen netop har overhalet fastnettet, som danskernes foretrukne til telefonsamtaler.
"Men hvis danskerne og kunderne også vil have gratis musik, så ser vi selvfølgelig på det," siger Rune Fick Hansen fra Telia.
Se det med småt
Han vil dog først meget gerne se detaljerne i TDC's nye udspil.
"Det kan jo være, at der står noget med småt," siger han og peger på, at udspillet jo kan indeholde visse begrænsninger.
Det kunne være et loft over antal downloads, at tilbuddet er forbeholdt visse abonnementstyper, eller at man kun kan høre musikken så længe, man er abonnent hos TDC.
"Umiddelbart lyder det som en dyr løsning, hvis der er tale om mp3-filer," siger Rune Fick Hansen fra Telia.
Og TDC-udspillet indebærer da også, at muligheden for at downloade musik automatisk udløber, såfremt en kunde opsiger sit abonnement hos TDC. Som led i PLAY vil kunderne dog have mulighed for at købe deres favorit numre til eje, oplyser TDC.
Det er altså først, hvis kunden ønsker at have ejerskab over et nummer, at det koster ekstra.
Og det er netop det aggresive i udspillet, fordi TDC dermed selv bærer store udgifter til rettighedshaverne, mener Peter Berg fra Sonofon.
"Som jeg har forstået det, vil TDC tilbyde gratis musik uden merbetaling. Det er derfor, jeg mener, at det er et aggressivt udspil, for download af musik via for eksempel mobilen er i stor vækst," siger markedsdirektør Peter Berg fra Sonofon og henviser til en ikke ubetydelig omsætning med priser på 10 til 12 kroner per musiknummer, der downloades.