Efter års forgæves forsøg kan DSB endelig tilbyde kunderne trådløst net i alle danske intercitytog.
Endelig kommer DSB på omgangshøjde med udlandet, hvor blandt andre de svenske statsbaner i årevis har tilbudt trådløst net mod betaling til passagerne.
Hermed følger DSB i sporet på den lokale Lollandsbane, der fra juni vil tilbyde gratis internet til de rejsende på strækningen mellem Nakskov og Nykøbing Falster.
Efter først at have annonceret internet i DSB-togene i 2010, er projektet nu fremskyndet til maj.
Led i en større plan
Ifølge Computerworlds kilder har DSB's direktion fremskyndet lanceringen som et led i en større plan for at holde på pendlere, der i stigende grad forlader DSB i utilfredshed med forsinkelser.
Computerworld erfarer, at planen er at tilbyde pendlere gratis logon, hvor adgangskoden bliver det sekscifrede stamkort-nummer på deres abonnementskort. Andre kunder kan mod et tillæg på tyve kroner få trådløst net under rejsen på intercity togforbindelser.
DSB's bestræbelser på at få gjort togene online, har direkte været årsag til mange af de massive forsinkelser, som statsbanerne har kæmpet med de senere år.
Ifølge Computerworlds oplysninger, er det flere gange gået galt med it-sikkerheden, når DSB's test-passagerer har afprøvet netforbindelsen.
It-kaos på skinner
Tre gange i løbet af marts måned stod adskillige togstammer stille, da de net-opkoblede passagerer ved et uheld kom til at omkonfigurere lokomotivets motorstyringssoftware.
Denne type it-fejl burde ikke kunne forekomme, og i et fortroligt notat, som Computerworld er kommet i besiddelse af, understreger DSB-ledelsen over for de ansatte, der betjener højttalerne på perronerne, at de ventende passagerer kun må høre de gængse undskyldninger om forsinkelser som frost, sne, varme skinner og mangel på lokoførere.
DSB's øverste ledelse har ikke ønsket at kommentere Computerworlds oplysninger, men har dog karakteriseret disse som beklagelige, fordi de kan skabe utryghed blandt DSB's kunder. I en mail skriver ledelsen:
"Jeg må på det skarpeste afvise enhver mulighed for fare for togsikkerheden. Den form for journalistik er uhørt sensationsagtig, og den eneste trøst er, at det er den første april i dag," raser Harry Bahnsen, senior koncern-kommunikationsmanager i DSB, i en mail til Computerworld.