Tidligere på måneden havde jeg fornøjelsen af at være dirigent på den årlige konference om mobilitet.
Over 400 mennesker havde besluttet sig for at tage en hel dag ud af kalenderen for at hente konkrete erfaringer og bud på, hvad den nære fremtid vil byde på inden for dette område, der igen og igen kommer ud i IDCs analyser som det væsentligste investeringsområde for danske virksomheder.
Og der sad jeg så, på scenen, hvor jeg kunne se ryggen af den ene taler efter den anden, der talte om mobilitetsløsninger. Med masser af tid til at tænke over hvad jeg hørte, og det forekom mig, at der er et hul mellem, hvad virksomhederne rent faktisk har gjort, og de muligheder teknologien og leverandørerne giver os.
Et godt eksempel er unified communication (uc). Mulighederne er helt sikkert til stede, applikationerne står klar. 'Unified communication' er nudansk for, at vores kommunikationskanaler smelter sammen, så vi kommunikerer gennem den bedst egnede kanal – uden at skulle starte med at ringe til fastnettelefonen, derefter til mobiltelefonen, så prøve på e-mailen, hvor man langt om længe får besked om, at personen, man gerne vil have fat i, er taget på ferie …
Men hvor langt er de danske virksomheder reelt nået?
E-mails flyder i stride strømme ud på vores mobiltelefoner. Nogle har fået ét telefonnummer pr. medarbejder, men rigtig mange klarer sig stadig med den dyre viderestilling fra fastnet til mobil (undertegnede er blandt de skyldige).
Fortsættes...
Mobil-hvad-for-en-fisk
Men egentlig unified communications kan man ikke ligefrem tale om. Måske var det også derfor, de uc-cases, der blev præsenteret på konferencen, kom fra it-leverandørerne selv.
De er klogeligt gået i gang med at tage deres egen medicin, fordi der ganske enkelt mangler gode danske eksempler. Men gabet mellem brugere og leverandører er til at få øje på.
Et andet område er mobilstrategien. 'Mobil-hvad-for-en-fisk' er desværre reaktionen fra mange virksomheder.
En nyligt gennemført IDC-analyse peger på, at danske og europæiske virksomheder har et stort hul der: 60 procent af de danske virksomheder har ingen specifik strategi for mobilitet, bortset fra selve indkøbet af mobile enheder.
Mobilløsninger skal i stigende grad passe ind i mange forskellige forretningsgange, og i det lys kan man selvfølgelig indvende, at det ikke er en mobilstrategi, der er brug for, men en forretningsstrategi der inkluderer mobilitet som et naturligt element. Men det fritager nu engang ikke it-chefen for at tage stilling til brugerpolitikker, mobildata, udrulningsplaner etc. Og så langt er flertallet af virksomheder altså ikke nået endnu.
Gode gamle huskeregler om at kravle før man kan gå, gælder så absolut også på mobilområdet. Problemet er bare, at mens brugerne så småt er kommet op på alle fire, spurter leverandørerne afsted. Gabet er stadig for stort, og der er brug for flere 'rigtige' cases, før vi for alvor kan pege på unified communication som det næste store investeringsområde på mobilbudgettet.
Karsten Fogh Ho-Lanng er analysedirektør i IDC Nordic.
Computerworld klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.