Lean-filosofien buldrer i øjeblikket ud i danske virksomheder, men ofte glemmes en vigtig ingrediens: informationsteknologien.
Og det ikke bare bremser Lean-processen, det dræber også den nyvundne Lean-kultur blandt medarbejderne, mener PA Consultings Lean-ekspert, Sune Adam Schackenfeldt:
"Man springer op som en løve, men falder ned som et lam," siger han.
It inddrages kun sjældent
Sune Adam Schackenfeldt har været inde over 7 ud af 10 af de største Lean-projekter, som PA Consulting har været involveret i i Danmark.
Han vurderer, at Lean-projekt-lederne kun sjældent skænker it en tanke.
"I ingen af de projekter, jeg har været involveret i, har it været tænkt ind fra begyndelsen fra virksomhedens side," siger han.
Og det er ærgerligt, mener han. For Lean buldrer i øjeblikket ud over danske virksomheder som en steppebrand.
Stor Lean-udbredelse i Danmark
Da Dansk Industri i sin årlige produktivitetsundersøgelse i fjor tog temperaturen på Lean-udbredelsen, var 40 procent af virksomhederne enten i gang med Lean-projekter eller havde planlagt et projekt i 2007.
Problemet er, at den manglende omtanke for mulighederne i it-systemerne kan hæmme visionerne i et Lean-projekt, fortæller Sune Adam Schackenfeldt.
"It bliver en spændetrøje," siger han.
I stedet bør it inddrages allerede i planlægningsfasen, så man allerede før den vitale proces, der ikke levner plads til en 'ommer', medarbejderinddragelsen, får et billede af, hvad der lader sig gøre og ikke lader sig gøre med den de eksisterende it-systemer.
"Man vil formentlig ikke få de mest optimale procesforbedringer, men muligvis 90 procent. Og det er bedre, end at projektet slet ikke bliver til noget," siger Sune Adam Schackenfeldt.
Fortsættes...
It-direktør i spidsen for Lean
Hos Forstædernes Bank er det it-direktør Ellen Jørgensen, der står i spidsen for finansvirksomhedens Lean-projekt.
Og efter hendes opfattelse giver det meget god mening.
"Der ligger så meget guld for enden af regnbuen, hvis alle systemerne blev brugt fornuftigt," siger Ellen Jørgensen.
For selv om Lean-kulturen i sit inderste væsen prædiker, at mange af procesforbedringerne skal udføres af den enkelte medarbejder, hersker der ifølge Ellen Jørgensen ikke tvivl om, at der er store gevinster at hente i at lave små justeringer i it-systemerne.
"Blander man hverdagens realiteter sammen med viden om it-funtionaliteterne opstår der ofte meget gunstige resultater," siger hun.
Selv simple forbedringer er vigtige
Et meget simpelt eksempel kan være muligheden for at flette data og hive data fra for eksempel en database automatiseret ind i et Word-dokument.
"Der er måske ikke alle, der kender denne funktionalitet, men sidder der en person med viden om, hvordan man gør, kan de være en stor hjælp i det daglige arbejde," fastslår hun.
Men forbedringerne kan også være mere komplekse - også selv om Forstædernes Banks it-afdeling hører til sektorens mindre med kun 11 mand ansat.
Foretager selv tilpasninger
It-driften og udviklingen er som udgangspunkt outsourcet til Bankernes EDB Central (BEC).
Men BEC-systemet er temmelig generisk og skal således ramme behovene hos så forskellige banker som en mindre jysk bank over en finanskoncern som Nykredit til den sjællandske baserede rådgivningsbank Forstædernes Bank.
Derfor har it-afdelingen kompetencer, som kan hive data ud af de komplekse systemer til egne databasere og skabe små funktionaliteter i .NET eller Java.
It kan også sige nej
Imidlertid er der begrænsninger for udskejelserne, og derfor er det ifølge Ellen Jørgensen vigtigt, at der ses med it-briller på procesforbedrings-forslagene.
"Vi har mulighed for at sige: Det i foreslår vil tage 100 år og en madpakke, fordi vi er helt nede i bogføringssystemerne. Andre ting kan vi godt."