41-årige Johnny Carlsson arbejder som ERP-udvikler hos GN, men er i dag afskåret fra at søge stillinger via det rekrutteringsfirma, der for over to år siden skaffede ham jobbet hos GN.
"Recruiters afskærer mig fra at søge stillinger, jeg gerne vil have. Så jeg føler, at de begrænser min frihed helt uretmæssigt," siger Johnny Carlsson.
I 2005 opsøgte han Recruiters og fik et job hos GN. Men da han første gang reagerede på en anonym kontakt fra Recruiters om en ny stilling næsten et år senere, blev han afvist, fordi 'man ikke vil røre personer, man selv har placeret'.
"Jeg var forundret over, at det forholdt sig sådan, men på daværende tidspunkt var det ikke et problem," siger Johnny Carlsson.
Hemmelig binding
Senere, næsten to år efter ansættelsen hos GN, henvendte Johnny Carlsson sig til Recruiters angående en opslået stilling, men også denne gang var svaret det samme, selv om GN havde undergået store organisatoriske ændringer og dermed ikke var, som da han blev ansat.
Johnny Carlsson er uforstående over for Recruiters politik.
"Jeg er selvfølgelig irriteret, da det forhindrer mig i at komme videre til et andet ønskejob.”
”Men synes også, at det er problematisk, idet bindingen og begrænsningen ikke på noget tidspunkt har været nævnt i min kontrakt. Og at der ikke er nogen forældelsesfrist eller annullering," siger Johnny Carlsson.
Fortsættes...
HK kritiserer blokering
Johnny Carlsson forklarer, at han finder det forkasteligt, at det er tilladt at lave den slags aftaler i dag.
"I virkeligheden begrænser rekrutteringsbureauet den dynamik i markedet, som de selv skal leve af,” siger han.
Han forklarer, at taberne bliver både personer som ham, og så de virksomheder, som ikke kan skaffe kvalificeret arbejdskraft. Problemet forstærkes, hvis rekrutteringsfirmaet er en stor spiller indenfor et bestemt segment af it-eksperter - for eksempel ERP.
”Det sidste ved jeg ikke, om helt er tilfældet, men Recruiters har for tiden tre Navision-stillinger, som jeg kunne have haft søgt," siger Johnny Carlsson.
HK: forkasteligt
Hos fagforeningen HK mener man, at det er forkasteligt, at medarbejdere bliver låst på nogen som helst måde på arbejdsmarkedet.
For os strider det mod alle begreber om personlig frihed og mulighed for at gøre karriere, forklarer konsulent Morten Skov fra HK.
"Jeg tvivler på, at de som headhuntes i virkeligheden er klar over, hvad de går ind til, når de samtidig låses i deres frie jobvalg. Reelt låser virksomhederne jo arbejdskraften og det i en tid med postuleret arbejdskraftmangel. Det hænger jo slet ikke sammen," siger Morten Skov.
Fortsættes...
Forretningsetik
Men hos Recruiters tager man kritikken med ophøjet ro.
Partner Michael Bruhn betragter dybest set kritikken som rigtig god reklame for Recruiters.
"Det er ganske enkelt et spørgsmål om god forretningsetik," siger han.
”Vore kunder kunne med god grund tvivle på vores loyalitet og forretningsmetoder, hvis vi hentede vore egne kandidater ud fra de stillinger, vi selv havde placeret dem i," siger han.
Der er altså over 100 ERP-stillinger i Danmark, som Johnny Carlsson kan søge andre steder end hos Recruiters, desuden findes der i hundredvis af andre rekrutteringsbureauer, forklarer Michael Bruhn.
Desuden forklarer han, at det kun er ét job, som Johnny Carlsson ikke kan søge gennem Recruiters. De to andre stillinger Johnny Carlsson henviser til, er nemlig hos GN selv, oplyser Michael Bruhn.
Kun hvis kandidaten har brudt med arbejdsgiveren eller klart er på vej væk, vil man røre ved dem.
Han understreger, at selskabet ikke har indgået nogle aftaler med sine kunder i forhold til, hvem de må ansætte.
Michael Bruhn forklarer, at kandidater der bliver placeret bliver orienteret om, at Recruiters ikke vil kontakte dem igen, men de bliver ikke oplyst om, at de ikke kan søge stillinger via Recruiters efterfølgende.
Anden politik
Hos et andet rekrutteringsbureau med speciale i it-folk kender man problematikken.
Her ønsker bureauet ikke at sætte sig i vejen for kandidater, der af egen vilje og initiativ ønsker at få et nyt job.
"Vi opsøger naturligvis ikke selv kandidater, vi har placeret," siger administrerende direktør Keld Holmen Møller fra Skandinavisk Computer Rekruttering A/S i Århus.
Fortsættes...
Klausuler med kunder
Men han forklarer, at henvender de sig selv efter nogle år, når de alligevel er på vej væk fra deres nuværende arbejdsgiver - på grund af for eksempel uoverensstemmelser, nyt job-indhold eller andet, der medfører, at stillingen ikke længere er interessant - så afviser de ikke at hjælpe kandidaten med at finde et nyt job.
Keld Holmen Møller mener, at de fleste kunder godt kan forstå denne praksis, og dybest set har ingen arbejdsgiver interesse i at holde på medarbejdere, der ikke vil være i virksomheden længere.
Men kandidaterne vil ikke decideret blive kontaktet af Skandinavisk Computer Rekruttering A/S igen med hensyn til jobskifte efter en placering hos en kunde, understreger han.
Det bliver kandidaterne orienteret om, oplyser Keld Holmen Møller.
Klausuler med kunder
Hos et helt tredje rekrutteringsbureau laver man ligefrem klausuler med kunderne, der betyder, at bureauet ikke må røre nogle af medarbejderne.
"Vi har klausuler indbygget i den enkelte rekrutteringsaftale med vores kunder, der siger, at vi ikke i forbindelse med andre rekrutterings opgaver, må kontakte den kandidat vi har placeret hos dem - det samme gælder kundernes andre medarbejdere," siger administrerende direktør Mette Simonsen fra TimeWork
Hun oplyser, at så længe et kundeforhold eksisterer, og op til to år efter afsluttet kundeforhold, kan tidligere placerede kandidater og øvrige medarbejdere hos kunden ikke komme i betragtning til ledige stillinger gennem TimeWork.
Hun forklarer, at politikken er lavet, så kunden er tryg ved at bruge Timework som rekrutteringspartner.
Hun siger samtidig, at de kandidater, der bliver placeret, ikke automatisk bliver orienteret om betingelserne, men hvis de henvender sig, får de en pæn besked om, at TimeWork grundet kundeforholdet desværre ikke kan hjælpe dem.
Det samme vil ske, hvis andre medarbejdere hos kunden henvender sig, ligesom TimeWork heller ikke selv vil tage kontakt til nogen medarbejdere hos kunden i rekrutteringsøjemed, så længe kontraktforholdet eksisterer.
HK utilfreds
Men virksomhedernes udmeldninger stiller ikke HK tilfreds.
"Uanset bureauernes forretningsovervejelser og kundeetik, er det stadig uaccpetabelt, at virksomhederne via rekrutteringsbureauet kan dele ejerskabet til arbejdskraften op mellem sig på den måde, som det lader til at finde sted," siger Morten Skov fra HK.