Danskerne køber stadig flere bøger over nettet.
Det viser en undersøgelse Institut for Konjunktur Analyse har lavet for Den Danske Boghandlerforening.
Op mod 12 procent af bogkøberne har købt deres sidste bog på Internettet.
Men hvilken e-boghandler har den korteste leveringstid og de bedste priser – i sine kunders øjne?
Det har Computerworld i samarbejde med analyseinstituttet Userneeds lavet en undersøgelse af.
Ny e-shop sejrer
Det nyoprettede Bilkashoppen.dk løber af med sejren.
E-shoppen har de mest tilfredse kunder både hvad angår pris og kundernes tilfredshed med leveringstiden, viser undersøgelsen.
"Vi er utrolig stolte og glade for undersøgelsens resultater. Ikke mindst fordi det er vores kunder, der vurderer os på to så vigtige parametre," siger den ansvarlige for Bilkas e-handelsaktiviteter Per Borup.
E-handelschefen forklarer, at man har arbejdet benhårdt med få den nye e-shop til at fungere fra start.
"Vi har selvfølgelig skulle vænne os til et nyt medie, og nye måder at servicere vores kunder på, men resultatet viser, at vi er lykkes med en væsentlig del af det," siger han.
Per Borup fortæller, at bøgerne blot er første step på nettet, senere er planen, at også andre af detailkædens produkter skal kunne købes over nettet.
Hitter to toplister
I undersøgelsen er kunder, der har handlet hos en e-boghandler inden for det sidste år, blevet bedt om at svare på, om de finder prisniveauet højt eller lavt.
Og om de er tilfredse eller utilfredse med leveringstiden i forhold til de tider, der er angivet på e-boghandlerens hjemmeside.
Bilkashoppen.dk løber af med førstepladsen på begge toplister og får dermed den samlede sejr.
Se listen over de bedste e-boghandlere, når det gælder tilfredshed med leveringstid.
Se listen over de bedste e-boghandlere, når det gælder tilfredshed med prisniveau.
Taber: Motor skal smøres
I den anden ende af skalaen ligger Arnoldbusck.dk.
Denne e-boghandler fik en sidsteplads i tilfredshed med leveringstid og en midterplacering i tilfredshed med prisniveauet.
Men i den samlede score ramte Arnold Busck altså bundplaceringen.
Hos butikschef Jens Dalsgaard for Arnold Buscks online-del kommer resultater ikke som en overraskelse.
"Overhovedet ikke. Vores webdel har været nedprioriteret igennem længere tid. Så det er en motor, der for alvor trænger til at blive smurt," siger han.
Han forklarer, at han selv tiltrådte den 1. marts netop som led i en opprioritering af webdelen.
"Der vil ske markante ændringer, også i logistik-delen. Men jeg kan ikke sige præcist hvilke tiltag endnu, da jeg fortsat er inde i analysefasen," siger han.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt et repræsentativt udsnit af danskerne.
De personer, der inden for et år har købt en bog på nettet, er blevet spurgt, hos hvilken e-boghandel de har handlet.
Derefter er kunden blevet bedt om at vurdere den pågældende e-boghandels prisniveau.
Og angive kundens tilfredshed med leveringstiden i forhold til de vilkår, der er beskrevet på hjemmesiden..
Kun hos e-boghandlere, hvor fem eller flere personer i undersøgelsen har handlet inden for det sidste år, fremgår af de olisterne over e-boghandlere.