Artikel top billede

Google rykker fra alle - Microsoft får mere baghjul

Google lægger yderligere afstand til Microsoft, når det handler om søgemaskine-markedet. Flere og flere anvender Googles søgeværktøjer.

Computerworld News Service: Google fortsætter med at øge sin andel af det amerikanske søgemarked.

Selskabet har i februar lagt endnu større afstand til Microsoft, som til gengæld håber at indhente noget af det tabte med det måske kommende køb af Yahoo.

I februar steg Googles andel af kernesøgninger foretaget af amerikanske internetbrugere til 59,2 procent fra 58,5 procent i januar, viser tal fra markedsanalysebureauet comScore.

Yahoo faldt tilbage

I den samme periode gled Yahoos andel ned på 21,6 procent fra 22,2 procent en måned tidligere, mens Microsofts andel gik fra 9,6 procent fra 9,8 procent.

AOL fastholdte sine 4,9 procent, mens Asks andel steg en anelse til 4,6 procent fra 4,5 procent i januar.

ComScore medregner ikke mapping, søgninger i online-telefonbøger og på videodelingssites som kernesøgninger.

Verdens tredjestørste er kinesisk

På verdensplan er den tredjestørste søgemaskine Kinas Baidu.com. Den ligger bag Google og Yahoo, men foran Microsofts MSN/Windows Live, vurderer comScore.

Microsofts bud på 213,9 milliarder kroner for Yahoo handler ikke kun om at styrke selskabets andel af søgemarkedet.

Microsoft ønsker at styrke sin position mod Google i en bredere ramme af onlinetjenester heriblandt annoncering, hvor ikke alt er søgerelateret.

Omfanget af virksomhedernes annonceringsnetværk er langt større end publikummet på deres hjemmesider.

90 procent af amerikanske internetbrugere så i februar en webside, der var tilknyttet annonceringsnetværket Platform A, og 88 procent så en webside fra advertising.com, som begge drives af AOL, selv om kun 49 procent af surferne besøgte en AOL.com-side, ifølge comScore.

Websider fra Yahoos annonceringsnetværk blev ligeledes set af 85 procent af amerikanske surfere i februar, mens kun 51 procent besøgte Yahoo.coms hjemmeside.

Googles annonceringsnetværk lokkede 79 procent af de amerikanske surfere til, mens Googles site blev besøgt af 69 procent.

Kun 31 procent besøgte MSN.coms hjemmeside, mens 56 procent besøgte MSN eller andre Windows Live tjenester, fortæller comScore.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere