Artikel top billede

Google rykker fra alle - Microsoft får mere baghjul

Google lægger yderligere afstand til Microsoft, når det handler om søgemaskine-markedet. Flere og flere anvender Googles søgeværktøjer.

Computerworld News Service: Google fortsætter med at øge sin andel af det amerikanske søgemarked.

Selskabet har i februar lagt endnu større afstand til Microsoft, som til gengæld håber at indhente noget af det tabte med det måske kommende køb af Yahoo.

I februar steg Googles andel af kernesøgninger foretaget af amerikanske internetbrugere til 59,2 procent fra 58,5 procent i januar, viser tal fra markedsanalysebureauet comScore.

Yahoo faldt tilbage

I den samme periode gled Yahoos andel ned på 21,6 procent fra 22,2 procent en måned tidligere, mens Microsofts andel gik fra 9,6 procent fra 9,8 procent.

AOL fastholdte sine 4,9 procent, mens Asks andel steg en anelse til 4,6 procent fra 4,5 procent i januar.

ComScore medregner ikke mapping, søgninger i online-telefonbøger og på videodelingssites som kernesøgninger.

Verdens tredjestørste er kinesisk

På verdensplan er den tredjestørste søgemaskine Kinas Baidu.com. Den ligger bag Google og Yahoo, men foran Microsofts MSN/Windows Live, vurderer comScore.

Microsofts bud på 213,9 milliarder kroner for Yahoo handler ikke kun om at styrke selskabets andel af søgemarkedet.

Microsoft ønsker at styrke sin position mod Google i en bredere ramme af onlinetjenester heriblandt annoncering, hvor ikke alt er søgerelateret.

Omfanget af virksomhedernes annonceringsnetværk er langt større end publikummet på deres hjemmesider.

90 procent af amerikanske internetbrugere så i februar en webside, der var tilknyttet annonceringsnetværket Platform A, og 88 procent så en webside fra advertising.com, som begge drives af AOL, selv om kun 49 procent af surferne besøgte en AOL.com-side, ifølge comScore.

Websider fra Yahoos annonceringsnetværk blev ligeledes set af 85 procent af amerikanske surfere i februar, mens kun 51 procent besøgte Yahoo.coms hjemmeside.

Googles annonceringsnetværk lokkede 79 procent af de amerikanske surfere til, mens Googles site blev besøgt af 69 procent.

Kun 31 procent besøgte MSN.coms hjemmeside, mens 56 procent besøgte MSN eller andre Windows Live tjenester, fortæller comScore.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere