Tilbage til artiklen Her er Danmarks bedste netbutikker
Der er mærkevarer fra Armani til Zippo på de virtuelle hylder i e-butikken SmartGuy, der har vundet årets Branchepris for et succesfyldt forretningskoncept. Det bygger grundlæggende på at give kunderne en god købsoplevelse, når der shoppes mærketøj.
”Vi er nettets svar på et stormagasin. Konceptet er, at vi sælger varen minimum 10 procent billigere end i butikkerne,” siger partner og medstifter af SmartGuy, Christian Bjerre Kusk.
”Det kan vi, fordi vi er en netbutik, der ikke har dyre butikslokaler. Samtidig har vi en størrelse og styrke i forhold til vores leverandører, så vi kan forhandle gode aftaler igennem, når vi eksempelvis køber større partier af sæsonvarer,” siger han.
250 mærker på hylderne
Webbutikken SmartGuy.dk blev lanceret i 2000, og i 2005 fulgte sitet SmartGirl. Sidste år kom SmartKids til med baby- og børnetøj. De tre e-butikker findes også i svenske og norske versioner og har samlet flere end 250 mærker inden for modetøj og accessories på hylderne.
”Det er der stort set ikke nogen, der kan matche ude i det almindelige butiksliv,” siger Christian Kusk.
Han frygter ikke for konsekvenserne, hvis de etablerede varehuse i den fysiske verden skruer op for web-aktiviteterne.
”Vi har en forholdsvis dominerende position, og det er ikke længere så nemt at slå igennem på nettet med e-handel, som det var tidligere. Det er blandt andet blevet væsentligt dyrere at markedsføre,” siger han.
I øjeblikket tikker der 10.000 bestillinger ind i den virtuelle ordrebog hos Smart-butikkerne hver måned. Omsætningen oplyses ikke, men i det seneste regnskabsår er den vokset med 80 procent, fortæller Christian Bjerre Kusk.
Fortsættes...
Nye it-systemer
”Vi har brugt mange penge på markedsføring, men vi satser også på, at kunderne kommer igen, fordi de har haft en god oplevelse hos os. Vi har stort set fra første dag valgt at sige, at hvis du bestiller hos os inden klokken 16, så har du varen næste dag,” siger han med den tilføjelse, at det i perioder er svært at leve op til løftet på grund af et stort antal bestillinger.
Bruttofortjenesten er i seneste regnskabsperiode vokset fra 11 til 14 millioner kroner, mens overskuddet de seneste to år har været på lidt mere end fire millioner kroner efter skat. Det skyldes blandt andet, at fokus i højere grad er at udvikle forretningen end at øge indtjeningen.
”Vi er i gang med at implementere en ny it-løsning, som vi bruger mange penge på. Derudover vil vi gerne vokse i udlandet. Det er Sverige og Norge, der står først for, og det kommer til at kræve nogle ressourcer,” siger Christian Bjerre Kusk.
Omsætning op med 50 procent
De nye it-systemer baseres på Microsofts Navision- og Commerce-løsninger og skal gøre det muligt at tilbyde nye tjenester til e-kunderne. Samtidig hentes der fordele ved i højere grad at køre en samlet løsning i alle lande.
Hidtil er de enkelte websites blevet udviklet på den oprindelige it-platform bag SmartGuy, som siden lanceringen i 2000 løbende er blevet tilpasset
forretningen.
De nye software- og administrationsværktøjer skal skabe grundlaget for fortsat vækst i selskabet, som ifølge Christian Bjerre Kusk skal øge omsætningen med 50 procent i dette regnskabsår.
I øjeblikket hentes 85 procent af omsætningen i Danmark, så væksten skal blandt andet hentes ved et øget fokus på det svenske og norske marked. Og så er der fortsat forventning om vækst på de to nyeste websites – SmartGirl og SmartKids.
Fortsættes...
Medlemsklubber
SmartGirl krævede en del ressourcer ved lanceringen, men blev så godt modtaget, at det blev besluttet at følge op med SmartKids.
”SmartGuy er stadig størst, men pigerne gør det rigtig godt på trods af, at de kun har været i gang i lidt mere end to år,” siger Christian Bjerre Kusk.
En del af konceptet bag e-butikkerne er at opbygge et loyalitetsforhold til kunderne via medlemsklubber. Ved udgangen af seneste regnskabsperiode havde Club SmartGuy 460.000 registrerede medlemmer, mens Club SmartGirl det seneste år var vokset med 80 procent til 180.000 registrerede medlemmer.
Deres på nettet
Ud over den fortsatte udvikling af Smart-konceptet skal en ny aftale med tøjkæden Deres sætte ekstra skub i forretningen.
Deres-kæden driver forretningen efter et franchisingkoncept med selvstændige butiksindehavere rundt om i landet. Smart-selskabet har indgået en franchisingkontakt for hele netdelen af Deres-forretningen. Den skal drives som en separat butik, men efter samme koncept som SmartGuy, SmartGirl og SmartKids.
Lageret for den nye webudgave af Deres placeres sammen med det centrale lager for Smart-butikkerne i Danmark og resten af Norden i Jyderup på Sjælland, hvor der i dag er knap 4.000 kvadratmeter lager og administration.
Selve ideen til SmartGuy blev også født i Jyderup. I første omgang i forlængelse af en traditionel herretøjsforretning med fysiske butikslokaler drevet af Christian Bjerre Kusks far, Poul Kusk, der er partner i Smart-forretningen.
Selskabet beskæftiger i dag 46 ansatte, men var oprindeligt et fritidsprojekt for Christian Bjerre Kusk og medstifterne Nicolai Kærgaard og Jens Dalsgaard.
Sidstnævnte er siden trådt ud af selskabet, og Nicolai Kærgaard er i dag ansvarlig for marketing og økonomi.
Tilbage til artiklen Her er Danmarks bedste netbutikker