Computerworld News Service: Brugere ser ud til at være foran de it-professionelle, når det kommer til at tage software-as-a-service (SaaS) til sig.
En ny spørgeundersøgelse fra analysehuset Forrester af mere end 1.000 it-beslutningstagere i Nordamerika og Europa konkluderer, at 16 procent af de store virksomheder har taget SaaS til sig i 2007 – en forøgelse fra 12 procent året før - men dog stadig en lille minoritet.
Kan være større
Den egentlige brug af SaaS blandt store virksomheder er dog muligvis meget større, da virksomhedsafdelinger ofte af egen drift tager tjenester i brug - nogle gange for ikke at være så afhængig af it-afdelingen.
Det konkluderer Forrester-analytiker Liz herbert.
"En hel del SaaS bliver stadig taget i brug på forretningsområde-niveau. It-chefer er ikke nødvendigvis klar over omfanget af SaaS, der er i brug i deres organisationer," siger hun.
Mens 16 procent af de udspurgte i undersøgelsen anvender eller tester mindst en SaaS-applikation, planlægger 46 procent en test, viser Forrester rapporten, der hedder "Competing in the Fast-Growing SaaS Market."
Omkring 37 procent oplyser, at de ingen interesse har i de netbaserede software-tjenester.
Ledere, som ikke er interesserede i SaaS, angiver som regel bekymringer om integration som årsag.
Hertil kommer bekymringer om de totale omkostninger, mangel på mulighed for at lave specialløsninger og sikkerhed samt bekymringer om applikationsydelse og fastfrysning til enkelte leverandører.
FORTSÆTTES
Et boom venter forude
Men antallet af it-chefer, som i det mindste viser interesse i brugen af tjenester, angiver Herbert som en indikation på, at en stor forøgelse af it-afdelingers involvering i SaaS-projekter er lige om hjørnet.
"Det er jo ikke sådan, at 84 procent bare sidder der og siger, at software-as-a-service har slet ingen plads i vores virksomhed'," siger hun.
Markedet for at udbyde software som tjeneste er ved at vokse sig mere modent med omfattende muligheder for specialløsninger og integration i en virksomheds interne systemer, bemærker hun.
Og selvom softwaretjenester typisk er til generelle virksomhedsopgaver som human ressources, så er der nu tjenester til rådighed, der er specielt designede til at hjælpe it-medarbejdere i at administrere en virksomheds teknologi, udtaler hun.
De mest almindeligt brugte SaaS-værktøjer er dog stadig til human ressources og CRM, fortæller Herbert.
Næsten halvdelen af SaaS-brugere brugte hr-værktøjer, 38 procent brugte samarbejdssoftware og 36 procent brugte CRM.
Her er lidt flere konklusioner fra Forresters spørgeundersøgelse:
- Der er dobbelt så stor sandsynlighed for, at nordamerikanske virksomheder bruger SaaS, som at europæiske virksomheder gør det.
- Software-tjenester bruges oftest af energi-, forsynings-, detail-, og serviceindustrierne.
- SaaS-producenter har forbedret mulighederne for specialløsninger og integration men er ikke på niveau med normale softwareproducenter på dette område.
- Omkostning er en bekymring: Mange købere af software-tjenester er af den mening, at den service-baserede model er dyrere i det lange løb men billigere at komme i gang med.
- Bekymringer om sikkerheden er hæmmende. Mange kunder bekymrer sig om, om en producent har tilstrækkelige hosting- og backup-faciliteter, eller tror, at en applikationstjeneste vil give utrænede erhvervsbrugere for stor kontrol over roller og adgangsrettigheder.
Oversat af Thomas Bøndergaard