Tilbage til artiklen Her er Danmarks bedste netbutikker
Forretningsideen bag Just-Eat er så simpel, at det næsten skriger til himlen.
Hver gang, du bestiller en pizza eller andet mad via en af de 950 danske restauranter, der er tilmeldt Just-Eats online bestillingsservice, afleverer restauranten samtidig 8,75 procent af indtægterne til netop Just-Eat.
Hver måned formidler Just-Eat således mere end 500.000 måltider, og det betyder, at Just-Eat ikke bare en simpel formidlingscentral – det er også en rigtig god forretning.
"Vi har en omkring en kvart million købende kunder, det vil sige kunder, der jævnligt bestiller mad via os," siger nordisk direktør Morten Larsen fra Just-Eat.
Sidste år gav den model virksomheden et rigtigt pænt overskud på 6,2 millioner kroner efter skat ud af en omsætning i underkanten af 30 millioner kroner.
Bedste netkøbmand i 2008
Samtidig indbragte det den bare syv år gamle virksomhed prædikatet den bedste købmand på internettet i 2008 ved organisationen FDIHs årlige uddeling af e-handelspriserne.
En af de væsentlige fiduser for Just-Eats succes med online bestilling af fastfood via internettet er, at alle parter – forbrugere, restauranter og Just-Eat – får noget ud af modellen.
For Just-Eat er det det oplagt en god forretning af få del i omsætningen fra næsten 1.000 danske restauranter.
Det er knap så oplagt, hvorfor restauranterne går med til at aflevere 8,75 procent af omsætningen når de i princippet lige så godt kan modtage ordrerne selv – enten per telefon eller via nettet.
Fortsættes...
Smileys og kundebedømmelser
Så hvad er lige restauranternes fordel, Morten Larsen?
"For det første er der en stor tidsbesparelse forbundet med at ordrerne tikker automatisk ind til restauranterne via vores system i stedet for de tidkrævende telefonopkald. Derudover understøtter vi også deres forretning på flere andre måder," siger Morten Larsen.
Køber ind for restauranterne
Han peger på, at Just-Eat benytter deres net af restauranter til at foretager storindkøb af for eksempel leverer varmetasker til madudbringning, pizzaæsker og trykker menukort for mange restauranter – alt sammen til billigere priser end restauranterne kan opnå enkeltvis.
"Vi taber penge på flere af de her produkter, men har dem fordi det handler om at understøtte restauranterne og dermed også Just-Eat forretningen," siger Morten Larsen.
For forbrugerne udgør Just-Eat først og fremmest en bekvemmelig måde at bestille fastfood online, men lige så vigtigt er det at servicere forbrugerne behov for værktøjer og informationer om de restauranter, der leverer maden.
Således får brugerne efter hver bestilling via hjemmesiden tilsendt en e-mail, hvor de bliver bedt om at bedømme restauranten på kvalitet, service og leveringstid. Brugernes bedømmelser indgår i en samlet rating af restauranterne på en skala fra en til seks stjerner.
Restauranterne har også mulighed for at skilte med Fødevarestyrelsens smiley bedømmelser på Just-Eats hjemmeside.
"Kundeservice er en vigtig del af vores forretning, og jeg tror, at det er et af de steder vi distancerer os fra konkurrenter. Man kan ringe, maile og få ordresupport, hvis man er utilfreds med noget," siger Morten Larsen og peger på, at Just-Eat af samme grund lægger stor vægt på at have et eget call-center.
Fortsættes...
Vokser uden for Danmark
Med en tilslutning på knap 1.000 restauranter fordelt jævnt ud over den danske geografi, fokuserer Just-Eat ikke længere så meget på at få endnu flere på nettet.
Så selv om brugerne stadig strømmer ind til Just-Eat i Danmark, så foregår den stærkeste ekspansion lige nu uden for Danmark.
I Storbritannien har Just-Eat lige passeret 1.100 restauranter og sammen med Holland, Sverige og Island er der omkring 4.000 restauranter i netværket. Irland er lige på trapperne og Norge følger længere nede af vejen.
Den succesfulde udenlandske ekspansion der begyndte i 2005 har også medført ændringer i det organisatoriske og i de bagvedliggende it-systemer. Iværksætterens kældertankegang er væk og Just-Eat er i dag et 'rigtigt' selskab med salgsorganisation, marketingfunktion, kundeservice med videre.
Og lige som Danske Bank koncernen har Just-Eat i dag en fælles it-platform, der kan rulles ud over de nye markeder man åbner.
Top-5 lister
"Vi har bygget vores it-platform op i .Net, og den består af forskellige moduler, der kan stykkes sammen. Det er en kæmpe fordel i forhold til opstart af nye lande," siger Morten Larsen.
Just-Eat er snart klar med ny version af hjemmesiden, som indeholder en masse intelligens, blandt andet automatisk login, en funktion, som holder styr på hvor i landet kunden og dermed kan komme med lokalt baserede anbefalinger eller fortælle om nyåbnede restauranter i området.
Foreløbig har Just-Eat brugt deres mange data på at lave top-5 lister over spiste pizzaer i Danmark, København, Århus og Odense.
Tilbage til artiklen Her er Danmarks bedste netbutikker