I den netop offentliggjorte udgave af Greenpeaces "Guide to Greener Electronics" dumper konsolproducenten Nintendo med et brag.
Generelt bliver elektronikvirksomhederne dog bedre og bedre til at passe på miljøet.
Greenpeace undersøgelsen med navnet "Guide to Greener Eletronics" ranglister 18 af de store it- og elektronikproducenter efter deres evne til at håndtere brugen af skadelige kemikalier samt efter i hvor stort omfang, de tager udtjente apparater retur og genbruger dem.
Miljøorganisationens elektronikguide så første gang dagens lys i august 2006 og har siden fungeret som målestok for, hvor grønne verdens største elektronik-producenter i virkeligheden er.
Og tendensen er denne gang klar. Firmaerne bekymrer sig om det grønne image og størstedelen har forbedret sig markant.
I denne udgave er 14 ud af de 18 virksomheder således rykket over midten af pointskalaen.
"Det er første gang nogensinde," siger Erik Albertsen, Greenpeace Nordic.
Nokia tabte
I denne udgave af rapporten kunne Nokia have erobret førstepladsen som verdens grønneste elektronikproducent.
Den finske mobilgigant kan imidlertid stadig ikke få sit tilbagetagelses-program af brugte telefoner til at fungere i Indien og Rusland.
Derfor må firmaet se sig slået af både Samsung og Toshiba, der kommer ind på en delt førsteplads.
De to asiatiske producenter får hver 7,7 point ud af 10 mulige, mens Nokia får 7,3.
Spilkonsollen Nintendo nærmest ligger ned, med bare 0,3 point.
"Udfordringen står krystalklart., For at blive en ægte grøn industri skal elektronikproducenterne designe de giftige kemikalier ud af produkterne, der skal ske seriøse ændringer i hele kædens energieffektivitet, og virksomhederne skal tage ansvar for deres produkter når de ikke længere fungerer, uanset hvor i verden produkterne ender," siger Erik Albertsen.
Skærpede krav
Indtil nu har kriterierne for tildeling af point været baseret på virksomhedernes vilje til at udfase brugen af giftige kemikalier, samt på deres efterfølgende håndtering af udtjente apparater.
Fra juni måned vil guidens krav blive skærpet, blandt andet hvad angår indholdet af kemikalier, tilbagetagelses-ordninger og ansvarlig behandling af elektronikskrot.
Som noget nyt vil guiden desuden udvides til også at vurdere produkternes energiforbrug.
"Virksomhederne skal tage ansvar for den samlede udledning af CO2 som deres produkter giver anledning til, både i forbindelse med produktion, distribution og daglig drift," lyder det fra Greenpeace.
På denne baggrund vil Greenpeace fremover ændre på tildelingen af point, for at tilskynde industrien til at nedsætte deres samlede udslip af CO2.