E-handelsprisen 2008: Juryen for dette års branchepris vender blikket mod tøj- og modebranchen, og på nettet er det et ganske interessant sted at kigge.
Tøj er blandt de mest handlede varer på nettet, og i 2007 var der flere danskere, der købte tøj, sports- eller fritidsudstyr på nettet, end musik eller film.
Mere end 35 procent havde plastickortet oppe af lommen for at undgå selv at slæbe indkøbsposerne til hoveddøren.
Juryen skal med Mette Feifer, politisk Konsulent hos Dansk Erhverv som formand, se på hvor godt de nominerede præsenterer varerne på deres websites, sidernes overskuelighed, muligheden for at indtaste sin egen størrelse, og få relevante produkter tilbage, samt hvor godt online-kanalen udnyttes.
Fælles for alle de nominerede er, at online-kanalen står for enten hele eller en stor del af salget.
På mange måder minder de nominerede til årets branchepris meget om de tøjbutikker, der ligger rundt om på landets gågader, men faktisk er det kun en af de nominerede, der rent faktisk er at finde på nogen af dem.
Lace.dk, der stiftedes i 1987 i Århus har siden 2000 også solgt dameundertøj på nettet. Derudover har kæden 5 fysiske butikker.
Tre af de andre nominerede, Trendybaby.dk, Smartguy.dk og Trendsales.dk er født på nettet, mens den sidste, Bon’ a parte, er startet som postordrefirma i 1987.
Brugernes butik
Når man ser på de nominerede virksomheders sider, er det, der springer i øjnene nok ikke, at Lace er den eneste, der har fysiske butikker.
Det er snarere, at alle andre end Trendsales til forveksling minder om en fysisk tøjbutik i konceptet.
Man kommer ind, bestemmer sig for, om det er bukser, skjorter bælter eller noget fjerde man skal bruge, finder det, man kan lide, betaler og går ud af butikken.
Trendsales er derimod ikke en butik, men en online-handelsplads, hvor brugerne kan sætte deres luksusvarer til salg.
Der er fokus på...fortsættes
... ... designertøj, men for eksempel møbler og elektronik finder også vej til de virtuelle hylder.
Brugerne opretter mere end 300.000 annoncer om måneden.
Det koster ikke noget at oprette eller for den sags skyld svare på annoncerne.
Pengene tjener Trendsales i stedet ved at tage penge for forskellige SMS-tjenester, VIP-medlemskaber, annoncefremhævning og lignende.
Slægtskabet til Den Blå Avis er nærmere end slægtskabet til Tøjeksperten.
De andre nominerede har flere ligheder end forskelle.
Alle leder behændigt kunderne rundt på siden, og varerne er kategoriseret, så man nemt finder det man leder efter.
Smartguys målgruppe er yngre mænd, men konceptet er siden begyndelsen udvidet med Smartgirls- og Smartkids-sider, hvor resten af ungdommen kommer med i nettet.
Trendybaby er mødrenes butik på nettet, hvor der udover babytøj også fås tøj til den ventende mor, til de lidt større børn og forskelligt babytilbehør.
Lace sætter fokus på udvalget, og forsøger at have undertøj til alle kvinder.
Butikken udgiver et særligt katalog til storbarmede kvinder, og på websiden er der mulighed for kun at vise bh'er i bestemte størrelser.
Bon’ A Partes målgruppe er lidt ældre end de øvrige butikker, og der satses på tidløst design af virksomhedens egne designere. Som den eneste af de nominerede sælger Bon’ A Parte udelukkende tøj af eget mærke.
Vinderne i e-handelsprisens 8 kategorier offentliggøres torsdag den 27. marts på den store e-handelskonference og prisfest på Radisson SAS Falconer Hotel.