Computerworld News Service: Den EMC-sponsorerede rapport med titlen 'The Diverse and Exploding Digital Universe' konstaterer, at det er første gang i historien, at vi ikke er i stand til at lagre al den information, vi danner.
Mængden af information, der blev skabt, indfanget og repliceret i 2007 var 281 exabytes (281 milliarder gigabytes), det er 10 procent mere end IDC oprindeligt havde forudset.
Den samlede lagrings-kapacitet i form af harddiske, bånd, cd'er, dvd'er og memory er 264 exabytes.
IDC reviderede sine forudsigelser efter at have indset, at mængden af kameraer, digitale tv-apparater og informations-replikation var blevet undervurderet i prognosen.
Tallet for 2007 er langt over det fra 2006, da kun 161 exabytes blev skabt eller kopieret.
Dobbelt op
Vi er ikke ved at løbe tør for plads, forsikrer IDC. En masse information bliver ikke lagret, blandt andet radio- og tv-udsendelser, der ikke bliver optaget af seerne, telefonopkald som ikke er nødvendige at gemme, og overvågningsvideoer, der ikke bliver lagret.
Men kløften mellem lagringsplads og genereret data, bliver ved med at vokse.
IDC estimerer at der i 2011 vil der blive skabt op imod 1.800 exabytes digital information, hvilket er to gange den plads, der er til rådighed.
Fortsættes...
Enkeltindivider står for 70 procent
Mark Lewis fra EMC mener ikke, at vi nogensinde ender med at mangle lagringsplads.
"Med de faldende priser på lagring af information tror jeg ikke, at vi nogensinde ender i en situation, hvor vi rent faktisk mangler lagringsplads," siger han.
Vigtig low-cost
Virksomheder og deres ansatte genererer cirka en tredjedel af al ny data, men virksomhederne er i sidste ende, ifølge IDC, ansvarlig for at vedligeholde sikkerhed, driftssikkerhed og persondatabeskyttelse på op mod 85 procent af al data genereret.
Lewis forklarer at "den voksende informationsmængde øger vigtigheden af 'low-cost' dataopbevaring, og at arkivering og strømbesparende lagringsenheder får en større betydning i fremtiden."
Omkring 70 procent af al ny data bliver skabt af enkeltindividers handlinger, for eksempel når en person tager et billede, laver et VoIP opkald, oploader filer til YouTube eller sender en e-mail.
Mere end halvdelen af den information er dog ikke direkte genereret af det enkelte individ, men er snarere den enkeltes 'digitale skygge'; perifer information som for eksempel digitale overvågningsfotos, midlertidige internetfiler, browser-historik, finansielle og medicinske optegnelser og generel backup data er alle en del af din 'digitale skygge'.
Oversat af Jimmie Gustafsson
Læs også:
Så meget genererer de store