"Mobilbredbånd vokser hurtigere end mobil eller fastnettelefoni nogensinde har gjort”, siger Ericssons marketingdirektør, Johan Bergendahl.
”I Australien siger man, at mobilbredbånd vil overgå kabelbaseret bredbånd dette år. Det vokser allerede hurtigere, og i Sverige er den mest populære telefon et USB-modem,” udtaler Johan Bergendahl, der var hovedtaler i forbindelse med konferencen European Computer Audit, Control and Security i Stockholm.
Han mener, at hotspots i for eksempel kaffekæden Starbucks cafeer er ved at blive bredbånd-periodens telefonbokse.
Udfordringer
Ifølge Johan Bergendahl vil et par faktorer accelerere retningen mod mobilbredbånd, for i lande som Østrig, Denmark og Sverige er gennemsnitsprisen for et mobilbredbånd-abonnement kun 20 euro (149 danske kroner, red.) per måned.
Desuden bliver support af HSPA (High Speed Packet Access) - foretrukket af Ericsson - bygget ind i flere og flere bærbare pc’er.
Dertil underskrev Ericsson for nylig en aftale om at indbygge HSPA-teknologien i en stribe bærbare computere fra Lenovo.
”Om få år vil det (HSPA, red.) blive lige så almindeligt som Wi-Fi er i dag,” udtaler Johan Bergendahl.
Men udfordringer som dækning, tilgængelighed og pris lurer stadig derude – især roaming på andre netværk er alle hovedfaktorer for succes.
Konspirationsteori
”Branchen er nødt til at løse det internationale roaming-problem, for operatører er nødt til at samarbejde. Det kan blive løst så simpelt som at betale 10 euro (75 kroner, red.) per dag, når man er udenlands,” forklarer direktøren.
Det er ikke acceptabelt for professionelle brugere ikke at vide, hvor stor regningen bliver efter en forretningsrejse, mener Johan Bergendahl.
Dækningen skal også forbedres. Derfor forsøger flere operatører at finde måder til at sørge for bedre signaldækning – især indendørs og på landet.
Men Ericsson’s marketingdirektør har en konspirationsteori.
“De vil aldrig indrømme det, men jeg tror, at hoteller stopper radiosignaler. De betragter dataadgang som en forretningsmulighed,” siger han.