Computerworld News Service: Googles YouTube vil snart give markedsføringsfirmaer flere data om sine video-seere, så de kan danne sig en bedre forståelse for video-klippenes rækkevidde og deres effektivitet til at øge varemærkeopmærk-somhed og -salg.
Videositet planlægger ifølge Brian Cusack, chef for salgsgruppen, at gøre finkornet data tilgængelig i andet og tredje kvartal i år, heriblandt data om brugen af YouTube-videoer, som er forankret på eksterne sites.
"YouTube har enorme mængder data, men endnu ikke mange analyser af de data," sagde Brian Cusack under en åbningstale ved eRetailer Summit i Miami i mandags.
Data til detailhandlere
YouTube, som får omkring en tredjedel af sin trafik fra USA, har næsten 20 landsspecifikke sites. Firmaet er nu ved at bygge modeller, der kan skille indhold, der er universelt interessant, fra indhold, der er lokalt interessant, for at kunne gøre det brugbart for sine annonceringskunder.
"Det er et af de store projekter for os i 2008," sagde Cusack og tilføjede, at YouTube er meget interesseret i at arbejde med detailhandlere med internationale markedsføringsstrategier.
Under sin tale forklarede Cusack, hvordan YouTube, verdens mest populære videosite, bruges af virksomheder til markedsføringsformål, hvilket er noget rimeligt nyt.
Fortsættes...
"Selv om YouTube for nylig fejrede sin tredje fødselsdag, var det først i sidste års tredje kvartal, at den indførte væsentlige annonceringsmuligheder for markedsføringsfirmaer, og er stadig ved at lære hvordan at bruge sitet til de formål," sagde Cusack.
Usolgte varer på hylderne
En ting, som YouTube for eksempel ikke gør meget i, er konventionel online-annoncering såsom sponsorerede søgningsannoncer og bannere.
"Vi har en masse usolgte varer på det område på YouTube," udtalte han.
Grunden til dette er ifølge Cusack, at YouTube ikke viser annoncer overhovedet sammen med videoer uploadet af almindelige brugere på grund af bekymring over mulige copyright-overtrædelser i de klip og på grund af mangel på kontrol over og viden om indholdet i de klip.
I stedet fremkommer der kun annoncer sammen med professionelle videoer fra YouTubes rundt regnet 1.500 kommercielle partnere, såsom Natonal Basketball Association, CBS og Universal Music Group.
Autentisk fremfor genbrug
Der, hvor YouTube oplever succes gennem sine annonceringspartnere, er i brugen af sit site på en måde, som er 'autentisk i forhold til platformen', udtalte Cusack.
Det betyder, at videoer ikke bør være genbrugte tv-reklamer. I stedet bør seere føle, at en video er lavet specielt til YouTube.
"Lad dem vide, at du ved, at du taler til dem på YouTube," udtalte han.
Derudover bør videoerne anspore til interaktivitet og engagere seere i samtale. Det er ifølge Cusack en effektiv måde for en virksomhed at bruge sin YouTube-tilstedeværelse til at promovere sine produkter og øge opmærksomheden på sit varemærke.
Oversat af Thomas Bøndergaard