Det blev tilsyneladende et kort og resultatfattigt ægteskab mellem IBM og TDC, der ellers efter planen skulle have udmøntet sig i en omfattende fornyelse af TDC's it-infrastruktur, skriver Berlingske Tidende.
Parterne underskrev i midten af januar et såkaldt 'letter of intent', hvori de erklærede, at de ville indlede et firårigt samarbejde om fornyelse af it-infrastrukturen.
Projektet ville sikre IBM en indtjening på to milliarder kroner i perioden.
Men allerede nu synes forholdet at være kølnet i en sådan grad, at IBM ikke længere skal levere ordren.
Accenture inde i varmen
Valget af IBM betød, at it-virksomheden Accenture blev vraget til ordren.
IBM og Accenture havde siden sommer kæmpet om at få ordren.
Både TDC, Accenture og IBM er fåmælte om sagen, men it-direktør hos TDC, Jørgen Jakobsen, bekræfter over for Berlingske Tidende, at det hidtidige samarbejde med IBM er ophørt:
Svært med detaljerne
"Det har vist sig at være en udfordring at få alle detaljerne i letter of intent mellem TDC og IBM til at falde i hak i forhold til det oprindelige udgangspunkt. Vi har derfor trukket det eksisterende letter of intent tilbage og åbnet processen igen," siger Jørgen Jakobsen.
Carsten Grønning, pressechef i IBM Danmark, ønsker ikke at kommentere sagen.
Det gør Accentures informationschef heller ikke, men Berlingske Tidende erfarer, at TDC er meget tæt på at underskrive en kontrakt med Accenture, der permanent vil sende IBM ud i kulden.
FORTSÆTTES
Så stort er projektet
At it-projektet er dybt alvorligt og nødvendigt for TDC understreges blandt andet af, at formand for it-projektets styregruppe er selveste koncernchef Jens Alder, mens resten af styregruppen er direktionen.
Allerede til november var det hensigten, at de første resultater af samarbejdet skulle vise sig i konkrete forretningsmæssige gevinster for TDC.
It-direktør Jørgen Jakobsen har tidligere vurderet, at projektektet vil spare TDC-koncernen for ikke mindre end 20-30 procent af it-omkostningerne.
Samtidig er formålet at løse den problemstilling, at TDC's nuværende systemstruktur i sin enkelhed ikke hænger sammen.
For eksempel kan én person optræde som kunde op til flere steder i koncernens datterselskaber.
Ligeledes er det heller ikke muligt for TDC på en nem og enkel måde at ’pakketere’ produkter sammensat af elementer fra de forskellige forretningsområder som eksempelvis mobil og fastnet.
TDC-direktør med ærefrygt
Da Computerworld talte med Jørgen Jakobsen for to måneder siden, var det heller ikke uden en smule ærefrygt, at it-direktøren nu indleder det gigantiske it-projekt.
"It-projekter bør altid være omgærdet med en vis ærefrygt, men der er en solid opbakning fra ledelsen, hvilket er vigtigt. Men der findes ingen it-projekter uden massive udfordringer, så det er med at holde begge øjne åbne," sagde han.