It-virksomheden Maconomy har fået vendt de seneste par års modgang.
Selskabet, der leverer branchespecifikke ERP-løsninger til projekt- og serviceorienterede virksomheder, kom nemlig ud af 2007 med et overskud efter skat på lidt over en million kroner.
Det er en klar forbedring i forhold til 2006, hvor selskabet efter skat havde et underskud på 15,7 millioner kroner.
"2007 blev profitabelt, og dermed har vi endnu en gang levet op til den plan, vi lagde i august 2005 og i realiteten fuldført vores turnaround," siger Maconomy's administrerende direktør Hugo Dorph.
"Resultatet var beskedent, og det er klart, at overskudsgraden skal løftes, men den indsats skal leveres på baggrund af, at vi nu er en solid, profitabel softwarevirksomhed i kraftig, men kontrolleret vækst. Og det gør en afgørende forskel."
Licensomsætningen driver værksten
Maconomy's omsætning steg sidste år med 24 procent fra 180 millioner til 223 millioner kroner.
Halvdelen af den 43 millioner kroner store vækst kommer fra licenser, der voksede 35 procent til en omsætning på 69 millioner kroner. Licensomsætningen udgør dermed godt halvdelen af den samlede vækst i omsætningen.
Dermed følger selskabet planen, fortæller selskabets direktør.
"Vores fokus fra starten har været, at det ikke er alt, der skal vokse, men licenserne er centrale," siger Hugo Dorph.
Og det er den helt rigtige strategi, mener IDC-analytikeren Bo Lykkegaard, som følger ERP-markedet.
"Licenserne udgør en væsentlig del af indtjeningen for Maconomy. Og en vækst på 35 procent i licensomsætningen er væsentligt mere end markedet, som vi forventer er vokset syv til otte procent i 2007. Så Maconomy tager markedsandele, men selskabet er jo en ret lille spiller, så det er jo ikke mærkbare markedsandele, men virksomheden vokser betydeligt mere end markedet," siger Bo Lykkegaard fra IDC.
Derfor er den lille profit interessant
Med henvisning til Maconomy's resultat på en million efter skat, siger Bo Lykkegaard.
"Det er jo en lillebitte profit i år, men det interessante er, at den profit er langt mere solid end sidste gang, Maconomy gav overskud. Den gang var profitten nemlig baseret på nedskæringer. Nu er overskuddet i stedet baseret på en volumen-model. Derfor er Maconomy faktisk sundere nu, fordi virksomheden investerer i vækst," siger Bo Lykkegaard videre og peger blandt andet på skiftet på direktørposten som årsag til den ændrede strategi.
Vækstplan holder fokus
Maconomy's direktør peger samtidig på vigtigheden af at fastholde kursen i den vækstplan, som selskabet udarbejdede i 2005.
"Vækstplanen handler om at fokusere på færre brancher og kundesegmenter, hvor vi har en skarpere historie, og så gøre det bedre på de færre områder. Samtidig har vi holdt fokus på eksisterende lande og kunder samt nye, der ligner de eksisterende. Så kan vi bedre overføre historien fra den ene kunde til den anden. Som nichespiller er det helt afgørende ikke sprede os for meget. At sige nej til nogle ting kan faktisk godt give mere vækst. Det har været en winning formula for os," siger Hugo Dorph.
Det er den helt rigtige strategi, lyder det fra IDC.
"I et konsoliderende marked som ERP-markedet, skal en virksomhed som Maconomy for at kunne klare sig mod de store spillere, definere markedssegmenterne snævert, så selskabet inden for den definition har en markedsandel og en specialviden, der gør virksomheden til en betydningsfuld konkurrent inden for segmentet," siger Bo Lykkegaard fra IDC.
Direktør Hugo Dorph fra Maconomy peger på to kerneområder, hvor virksomheden er særlig skarp og hvor også væksten stammer fra.
Det ene er konsulentområdet, herunder ingeniør- og rådgivningsvirksomheder samt it-konsulenter, mens det andet store område er markedskommunikation som for eksempel reklame- og pr-bureauer.
Målet: Vil være størst i Europa 2011
Selskabet forventer, at omsætningen vil fortsætte væksten og således nå 260 millioner kroner i 2008.
Samtidig forventer virksomheden et resultat før afskrivninger på 25 millioner kroner.
"Vi bevæger os godt væk fra nullet. Og det er nyt for Maconomy," siger Hugo Dorph og peger på, at selskabet i fremtiden vil se på mulighederne for at købe sig til endnu større vækstrater.
Maconomy lancerede således i december sidste år det næste langsigtede mål for virksomheden.
"Målet er en europæisk førertrøje på vores kerneområder inden for ERP-løsninger til professionelle servicevirksomheder inden 2011," siger administrerende direktør Hugo Dorph.
"Det er jo et ambitiøst mål, og det nye er, at vi også vil tilkøbe vækst. Vi har klaret os med organisk vækst ind til nu. Det har været det rigtige i den periode, men vi ser, at der kommer til at ske konsolidering i vores markedssegment, fordi der er en relativ højere vækst i det marked i forhold til andre ERP-markeder. Og vi kan se, at der er en række små, nationale spillere, der er specialister inden for ERP til professionelle servicevirksomheder. Der ser vi en mulighed for at spille en aktiv rolle i den konsolidering," siger Hugo Dorph.
Han ønsker dog ikke at nævne mulige opkøbskandidater og understreger samtidig, at tilkøb af virksomheder først vil komme på tale i 2009.
"2008 handler stadig om at løfte lønsomheden i forretningen og så forberede den næste vækstfase. De store skridt omkring tilkøb bliver først nogle mindre skridt i 2009 og første halvår af 2010. Og så nogle større skridt i andet halvår af 2010 og 2011," siger Hugo Dorph.
Oppe imod stærke konkurrenter
Ifølge Bo Lykkegaard fra IDC er Maconomy dog oppe imod både sværvægtere som SAP, Oracle og Microsoft Business Solutions og lidt mindre leverandører som fokuserer på samme segment som Maconomy.
Her er virksomheden blandt andet oppe imod amerikanske Deltek, der primært fokuserer på Storbritannien som udgangspunkt for at indtage Europa, ligeledes amerikanske Epicore og hollandske Agresso.
"Når du følger en volumen-strategi, er du nødt til at sætte meget ambitiøse mål for at mobilisere organisationen. Så for at nå det mål om at blive nummer et, skal markedet defineres ekstremt snævert, for at virksomheden overhovedet kan komme op på en top fem-liste," siger Bo Lykkegaard fra IDC.
"Men det er den rigtige strategi, som virksomheden kører efter, nemlig at definere og gå benhårdt efter nogle snævre vertikaler."