Business intelligence skal hives ud af it-afdelingen, hvis virksomhederne reelt skal udnytte opsamlede informationer til fornuftig beslutningsstøtte.
Det mener de to BI-eksperter, Gert H.N. Laursen og Jesper Thorlund, der står bag en ny grundbog i business intelligence.
Ingen værdi
Forfatterne har nemlig været vidne til alt for mange dyre BI-projekter uden reel værdi:
"Utroligt mange virksomheder tror, at de har en BI/informationsstrategi i hus, blot de har købt Business Objects og Oracle," siger Jesper Thorlund og fortsætter:
"De ser BI på linje med, at de har købt Outlook til e-mailbehandling. Men BI er noget andet," siger Jesper Thorlund.
Han agiterer for, at det kræver et stort organisatorisk arbejde og procesforståelse at sikre værdi fra BI-initiativerne:
Penge ud i toilettet
"Hvis man ikke gør det, kan man ligeså godt skylle pengene ud i toilettet," siger Jesper Thorlund.
Bogens titel er ganske enkelt 'Business Intelligence', og er forfatterens forsøg på at give virksomheden en guide, der gør muligt at hæve BI-anvendelsen til et nyt niveau.
Typisk vil det være fra et niveau, hvor forretningen konstant efterspørger informationer hos den BI-ansvarlige til et strategisk niveau, hvor BI-analytikerne qua kendskab til forretningsstrategien selv byder ind med viden, der kan fungere som fremadrettet beslutningsstøtte.
BI-området er modent
Ifølge forfatterne er mulighederne nu for alvor tilstede for at at skabe en komplet informationsstrategi.
BI-området nu er tilstrækkeligt modent. Alle lag i organisationen er efterhånden på plads.
Det vil sige, at dataene findes, datawarehouses til opsamling af data fungerer, de analytiske it-værktøjer fungerer, analytikerne er parate og ledelsen klar til at udnytte værktøjerne.
Derfor er BI et konkurrenceparameter
Forfatterne er overbevist om, at korrekt og optimal udnyttelse af data vil blive et konkurrenceparameter på linje med god markedsføring, produktudvikling og andre klassiske dyder.
Ikke mindst fordi næste BI-bølge nu er på vej.
Den beskrives med flere forskellige termer: Analytics, pervasive BI eller på dansk, allestedsnærværende BI.
Optimer hver enkelt medarbejer
Kernen er, at det fremover handler om at optimere individet - eksempelvis medarbejderne - og ikke længere kun forretningsprocesser, fortæller Gert H.N. Laursen.
"Den ansatte i sig selv bliver et parameter, der skal optimeres på. Du skal have din personlige informationsstrategi," siger han.
"Vi ser det allerede så småt i dag, hvor medarbejderne har egne mål," siger han.
Men pervasive BI går endnu længere. Her vil den ansatte ikke blot få forelagt en stak informationer, som vedkommende selv skal træffe beslutninger på grundlag af.
Systemet leverer konklusionerne - og lærer selv af dine handlinger.
BI kan hjælpe på koncentrationen
Det kunne for eksempel være anvendeligt, når en medarbejder skal koncentrere sig.
"Der har man eksempelvis lyst til at slukke Outlook, men det kan jo være, at der kommer en mail fra chefen, som skal prioriteres. Systemet vil selv kunne screene, hvad du finder vigtigt," siger Gert H.N. Laursen.
Forfatterne af den nye håndbog for business intelligence håber, at bogen kan gøre det lettere for virksomhederne at sørge for en bedre dataanvendelse. For behovet er der:
Ingen undskyldninger
"Håbet er, at virksomhederne får nemmere ved at benytte de mange informationer proaktivt. For i virkeligheden er der ikke længere nogen undskyldninger for, hvorfor de ikke skulle gøre det," siger Jesper Thorlund.
Læs meget mere om business intelligence og konkrete eksempler på strategisk BI-anvendelse i Computerworlds trykte udgave på fredag.