Mange tror, at PR er noget for de professionelle, og derfor undlader de at bruge en af de billigste og mest effektive muligheder for at markedsføre sig, og det er synd.
Aviser, blade, radio og tv lever alle af at underholde og informere deres målgruppe.
Som i alle andre brancher bliver alt rationaliseret, og et af de dyreste elementer i ethvert medie er journalisterne, og de bliver derfor færre og færre.
Derfor er de journalister, der er tilbage, meget travle og mere end taknemmelige for at få tips om gode historier, og det er der du kommer ind i billedet.
En god historie skal have en nyhedsværdi og/eller et overraskende element. Er man præst i Tårbæk og gerne vil være kendt, fortæller man menigheden, at man ikke tror på Gud.
Gode billeder
Et andet element i en god historie er, at der skal være mulighed for gode billeder af mennesker.
At lave PR på et nyt computerprogram er ikke nemt, da billeder af computere er kedelige.
Hvis der ikke optræder mennesker i din historie, så sørg for at ændre det.
Skriv pressemeddelelsen i et sprog, der passer til mediet, og sørg for, at der er citater, der direkte kan bruges i artiklen.
Det gør arbejdet for journalisten meget nemmere, og du har derfor større chance for at få din artikel trykt.
Send altid pressemeddelelsen på e-mail, så den er let at kopiere, og lav et link til de billeder du helst skal have klar.
Undlad at sende billederne med, da en journalist, der tjekker mail på sin mobiltelefon, ikke bliver glad for et 2 MB billede i sin inbox. Husk at lave billederne i forskellige størrelser, så de både virker til web og til print.
Fortsættes
Sådan gør du med journalisterne
Hvis det er en god historie, så udvælg én journalist i et godt medie og forsøg at sælge historien solo til hende. Det er bedre at få en stor historie i et godt medie frem for små notitser i flere medier.
Husk at journalisten bedst kan lide at “opfinde” historien selv, så lad være med at fortælle alt, før du bliver spurgt. Vær ydmyg og måske endda tvivlende over for, om du har en historie.
Mobilnummer
Har du det, så skal journalisten nok finde den, og det virker meget bedre end at prøve at overtale journalisten til at tage historien.
Sørg for at give journalisterne dit mobilnummer, og vær klar til at svare dem døgnet rundt.
Journalister ringer sjældent to gange, da de har stramme deadlines, og din konkurrent skal nok tage sin telefon.
Til slut så lad være med at være for fin til at bruge de små medier. Det kan godt være, de ikke giver så meget direkte værdi.
Men den journalist på et fynsk lokalblad, du behandler godt, kan dagen efter sidde på Computerworld og fortælle din historie til tusindvis af it-beslutningstagere.
Martin Thorborg er direktør for Spamfighter og forfatter til bogen e-pusher.dk om effektiv e-handel.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.