Microsofts sænker priserne på retail-versionerne af Windows Vista.
De nye vejledende udsalgspriser i USA skulle allerede være på plads. En papkasse indeholdende Vista Ultimate falder eksempelvis fra 1.475 kroner til 1.075 kroner i omregnet pris.
Prisen på Home Premium forventes at falde fra 785 til 640 kroner på det amerikanske marked.
"Priserne falder også i Danmark," siger Kamilla Jørning Roost, som er ansvarlig for Microsofts Windows-forretning i Danmark.
"Vi har ikke fastlagt priserne i Danmark, men man kan forvente et lignende prisfald."
Det er kun de såkaldte retail-versioner, som får prisnedgangen. En retail-version er en fuld version af programmet, der ikke er solgt i forbindelse med en pc.
Vil booste salget
Kamilla Jørning Roost fortæller til Computerworld, at begrundelserne for prissænkningen er, at Microsoft vil sætte mere gang i retail-salget samt få flere brugere til at købe en lovlig kopi.
Microsofts amerikanske marketingsunderdirektør, Brad Brooks, fortæller desuden i et interview til News.com, at Microsoft over de seneste fem måneder har testet konsekvenserne af eventuelle prissænkninger.
Resultatet af undersøgelserne blev, at det faktisk giver flere penge i kassen, fordi flere vil købe produktet.
Anders Elbak, der er research Manager i analysehuset IDC, er dog knap så optimistisk i sin vurdering af et forøget salg.
"Jeg tror stadig, at langt de fleste Vista-licenser vil blive solgt sammen med nye pc’er eller i firma-regi. Der bliver således næppe tale om noget stort salgs-boom - med mindre prisen kommer meget langt ned."
"Det skyldes, at mange er tilfredse med XP, Vista er blevet kritiseret for stabilitetsproblemer og så er mange danske pc'er slet ikke kraftige nok til køre Vista," vurderer Elbak.
Der er solgt mere end 100 millioner Vista-licenser. Salget af Vista er dog primært sket i forbindelse med, at programmer blever distribueret sammen med en nykøbt pc.
Retail-salget udgør kun en meget lille del af salget.