Computerworld News Service: En undersøgelse fra Computing Technology Industry association (CompTIA) viser, at 40 procent af 3.500 adspurgte it-ledere i virksomheder og organisationer sagde, at de medarbejdere, de havde ansat, manglede it-sikkerhedskompetencer.
Næsten tre fjerdedele sagde, at kendskab til sikkerhed, firewall og databeskyttelse var de vigtigste it-kompetencer i deres virksomhed, oplyser CompTIA, der gennemførte undersøgelsen i fjerde kvartal 2007. Lige efter, med 66 procent, kom netværks- og operativsystem-kompetencer.
Selv om 73 procent påpegede vigtigheden af it-sikkerhedskompetencer, så svarede 57 procent, at de ikke mente, deres medarbejdere var tilstrækkelig kompetente på området.
Modgifte
"Sikkerhed opfattes som den vigtigste kompetence, der har det største gab mellem vigtighed og færdigheder i virksomheden. Det indikerer, at udbuddet ikke matcher efterspørgslen," står der i CompTIA-rapporten.
De adspurgte it-chefer skyder ikke skylden på it-medarbejderne. De påpeger, at de hastige ændringer i teknologierne er årsag til kompetenceefterslæbet. Andre årsager til forandringer i it-branchen er budgetnedskæringer (51 procent), sikkerhed og overholdelse (48 procent), og kundebehov (47procent).
Blandt de modgifte, it-cheferne vil anvende for at højne kompetenceniveauet, er uddannelse og beløningsprogrammer.
42 procent svarede, at de vil give deres ansatte ekstern uddannelse. 41 procent svarede, at de ville indføre forskellige former for bonusordninger. En tredjedel vil sende deres medarbejder på kurser, hvor de opnår nye certificeringer, og 36 procent vil tilbyde deres it-medarbejdere aftalte karriereudviklingsforløb.
De adspurgte it-chefer mener ikke, at der er kvalificeret arbejdskraft til rådighed. 38 procent af it-cheferne mener ikke, at kompetencerne kan findes indenfor deres landegrænser.
Oversat af Bo Madsen.