På trods af, at virksomheder kloden rundt kaster enorme summer ind på online markedsføring, har meget få af dem fattet potentialet i nettet som reklamemedie.
Det var et af budskaberne under formiddagens paneldebat på den store it-messe, Easyfair, i det københavnske Bella Center.
Manden bag pointen er Edward O'Hara, direktør i online analysehuset Jupiter Research.
"Det er ikke gået op for flertallet af virksomheder, at det er 50 procent billigere og langt mere effektivt at markedsføre sig over internettet," sagde Edward O'Hara.
Spændende tid
Han pegede blandt andet på de enorme muligheder i de nye sociale medier, der for alvor er slået igennem de seneste par år. Blandt andet fordi de er i stand til at fastholde brugerne i længere tid end stort set alle andre onlinemedier.
"Vi står midt i en fantastisk spændende tid," konkluderede O'Hara.
Men både han og de øvrige deltagere i debatten pointerede flere gange, at virksomhederne ikke bare blindt skal løbe i en retning på nettet.
Bare fordi de sociale medier som for eksempel Facebook er populært, er det ikke ensbetydende med, at det er den optimale løsning for alle.
"Størstedelen af trafikken kommer stadig fra søgemaskinerne, og dette på trods af den megen tale om web 2.0," sagde Christian Kongsted, teknisk chef for online mediebureauet Notabene.
Fortsættes...
Bannerannoncerne er døde
Ifølge Christian Kongsted er det først og fremmest fordi, forbrugerne er langt mere modtagelige for annoncørernes budskaber, når de netop leder efter en bestemt type produkter eller services.
Eksperimenterne
"Med Facebook og YouTube ser vi en række spændende eksperimenter, men mange ved endnu ikke helt, hvad de skal bruge de nye medier til," lød det fra Christian Kongsted.
Og virksomhederne skal forholde sig kritisk til, om de kan få det optimale udbytte ved at satse på den type medier.
Morten Hansen, administrerende direktør i online mediebureauet Isobar, argumenterede for, at erhvervslivet skal være langt bedre til at udnytte helt basale muligheder for lyd og billeder i markedsføringen.
Og det helt store potentiale ligger i at udnytte mulighederne for dialog frem for den døde bannerannonce.
Morten Hansens sidemand under paneldebatten, Bo Vincents, seniorpartner i og stifter af søgemaskineproducenten Ankiro, forudså, at trenden vil bevæge sig fra blindt at samle så meget trafik som muligt til at satse på dialogen i communities.
Find entusiasterne
Edward O'Hara nikkede samtykkende:
"De fleste virksomheder er glade, hvis deres kunder er tilfredse. Så behøver de jo ikke at gøre noget. Men der er langt fra at være tilfredse til at være entusiastiske. De tilfredse kan du ikke bruge til ret meget, mens entusiasterne er yderst værdifulde. De er nemlig de bedste ambassadører for virksomhederne," sagde han.
Og det peger i retning af at pleje disse mennesker, hvor de bevæger sig på nettet - uanset de kommer på dit eget website eller et helt tredje sted. Find dem og tal med dem, lød det fra podiet.
"Dialogen er fremtiden frem for den døde bannerannonce fra fortiden," sagde Bo Vincents.