Artikel top billede

De entusiatiske kunder er yderst værdifulde. De er de bedste ambassadører for virksom-hederne. Find dem og tal med dem, lød det fra podiet på EasyFairs. Foto: Søren Osgood

Eksperternes råd: Tal med dine online-kunder

Selv om der er store muligheder for at nå forbrugerne over nettet, formår hovedparten af dansk erhvervsliv ikke at udnytte dem. Dialogen er fremtiden.

På trods af, at virksomheder kloden rundt kaster enorme summer ind på online markedsføring, har meget få af dem fattet potentialet i nettet som reklamemedie.

Det var et af budskaberne under formiddagens paneldebat på den store it-messe, Easyfair, i det københavnske Bella Center.

Manden bag pointen er Edward O'Hara, direktør i online analysehuset Jupiter Research.

"Det er ikke gået op for flertallet af virksomheder, at det er 50 procent billigere og langt mere effektivt at markedsføre sig over internettet," sagde Edward O'Hara.

Spændende tid

Han pegede blandt andet på de enorme muligheder i de nye sociale medier, der for alvor er slået igennem de seneste par år. Blandt andet fordi de er i stand til at fastholde brugerne i længere tid end stort set alle andre onlinemedier.

"Vi står midt i en fantastisk spændende tid," konkluderede O'Hara.

Men både han og de øvrige deltagere i debatten pointerede flere gange, at virksomhederne ikke bare blindt skal løbe i en retning på nettet.

Bare fordi de sociale medier som for eksempel Facebook er populært, er det ikke ensbetydende med, at det er den optimale løsning for alle.

"Størstedelen af trafikken kommer stadig fra søgemaskinerne, og dette på trods af den megen tale om web 2.0," sagde Christian Kongsted, teknisk chef for online mediebureauet Notabene.
Fortsættes...

Bannerannoncerne er døde

Ifølge Christian Kongsted er det først og fremmest fordi, forbrugerne er langt mere modtagelige for annoncørernes budskaber, når de netop leder efter en bestemt type produkter eller services.

Eksperimenterne

"Med Facebook og YouTube ser vi en række spændende eksperimenter, men mange ved endnu ikke helt, hvad de skal bruge de nye medier til," lød det fra Christian Kongsted.

Og virksomhederne skal forholde sig kritisk til, om de kan få det optimale udbytte ved at satse på den type medier.

Morten Hansen, administrerende direktør i online mediebureauet Isobar, argumenterede for, at erhvervslivet skal være langt bedre til at udnytte helt basale muligheder for lyd og billeder i markedsføringen.

Og det helt store potentiale ligger i at udnytte mulighederne for dialog frem for den døde bannerannonce.

Morten Hansens sidemand under paneldebatten, Bo Vincents, seniorpartner i og stifter af søgemaskineproducenten Ankiro, forudså, at trenden vil bevæge sig fra blindt at samle så meget trafik som muligt til at satse på dialogen i communities.

Find entusiasterne

Edward O'Hara nikkede samtykkende:

"De fleste virksomheder er glade, hvis deres kunder er tilfredse. Så behøver de jo ikke at gøre noget. Men der er langt fra at være tilfredse til at være entusiastiske. De tilfredse kan du ikke bruge til ret meget, mens entusiasterne er yderst værdifulde. De er nemlig de bedste ambassadører for virksomhederne," sagde han.

Og det peger i retning af at pleje disse mennesker, hvor de bevæger sig på nettet - uanset de kommer på dit eget website eller et helt tredje sted. Find dem og tal med dem, lød det fra podiet.

"Dialogen er fremtiden frem for den døde bannerannonce fra fortiden," sagde Bo Vincents.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere