Revolutioner kommer. Revolutioner forgår.
For 27 år siden var CNN en medierevolution, der med live-nyheder 24 timer i døgnet forandrede mediebilledet for altid. Først i USA. Siden i hele verden.
I dag tilhører CNN medieverdenens gamle giganter og må kæmpe for overhovedet at følge med i internettets malstrøm af nye medier og muligheder.
”Havde du spurgt mig for få år siden, ville jeg have sagt, at CNN’s største konkurrenter var organisationer som BBC og Euronews. I dag kunne det være Yahoo eller Google. Men samtidig har vi en kanal på YouTube (der er ejet af Google, red.). Så er det en ven eller en fjende? Det ved vi ikke rigtig endnu.”
Sådan lyder det fra Nick Wrenn, der som redaktør for blandt andet CNN’s internationale websites på engelsk og arabisk om nogen forsøger at navigere i det nye internet.
Passagerer filmede flystyrt
Et af CNN’s svar er et helt nyt nyhedssite, iReport.com, som bygger på tekst, billeder, lyd og video fra brugere over hele verden. Dermed har CNN sluppet det brugerskabte indhold fri fra det hjørne på CNN.com, hvortil det tidligere var forvist.
”Når de store nyheder bryder løs, fanger almindelige mennesker ofte nogle virkelig dramatiske billeder. Og vi går så aggressivt, vi overhovedet kan, efter at få fat i de billeder,” forklarer Nick Wrenn.
”Jeg husker i Thailand sidste år, hvor vi fik nogle utrolige og smertefulde billeder fra mennesker, der netop havde overlevet et flystyrt. Den slags har vi simpelthen aldrig set før,” siger CNN-redaktøren.
Et andet eksempel så CNN, da et vidne til massakren på Virginia Tech indsendte en film af begivenhederne fra sin mobiltelefon og blev interviewet midt under skyderierne.
Og et tredje under statskuppet i Thailand i 2006, hvor militæret hurtigt fik kontrol over de nationale medier, men borgere i stedet begyndte at sende deres beretninger til CNN.
“Uden at vi havde planlagt noget som helst, begyndte folk at bruge os som en platform, hvor de kunne fortælle deres historier om kuppet. Det fortalte mig meget klart, at vi kan være en platform for nyheder – og ikke bare leverandør af nyheder,” husker han.
IReport.com gik i betatest i februar og ventes formelt lanceret midt i marts.
Alliance med Joost
“Det er en fascinerende tid. At se, hvordan mennesker forbruger information, teknologierne de bruger … det hele udvikler sig i et utroligt tempo,” siger Nick Wrenn.
CNN er i dag en del af Time Warner og samarbejder derfor med andre af koncernens medier som magasinerne Time, Fortune og People.
Men internettets nye tid er også en tid for nye alliancer.
Samarbejdet med YouTube omfatter både en CNN-kanal og de højt profilerede CNN/YouTube Debates, hvor video-spørgsmål fra borgerne og de amerikanske præsidentkandidaters svar blev vist på både YouTube og CNN’s almindelige kanaler.
Dertil kommer samarbejder med web-tv-projekterne Joost (stiftet af danske Janus Friis) og Jalipo, hvor CNN også har oprettet kanaler.
Nye nyhedsjunkies
”Tidligere forsøgte vi at få alle til at komme pænt og ordentligt ind gennem CNN-platformene, blive dér og aldrig gå videre. Men virkeligheden – hvordan internettet har udviklet sig, og hvordan folk forbruger nyheder – har vist, at der er en masse andre, stærke platforme, hvor vi bliver nødt til at være til stede,” konstaterer Nick Wrenn.
Han afslører, at CNN ligger i forhandlinger om adskillige lignende partnerskaber.
”Hvis vi kan tilbyde æggende indhold, der fungerer godt på en ny platform, så er det vigtigt, at vi også dér er til stede og forsøger at fange nye brugere. CNN skal også være relevant for de næste generationer af nyhedsjunkies.”