Computerworld News Service: Selv om Microsoft endnu ikke har rettet en opdatering, der sendte nogle Windows Vista-maskiner ud i en endeløs løkke af genstart, har Microsoft udsendt adskillige workarounds, som brugere kan anvende til at genvinde kontrollen over deres computere.
Sidste uges opdatering – faktisk et par obligatoriske filer, der modificerer Vistas installationskomponenter for at forberede styresystemet til Service Pack 1 (SP1) – fik nogle systemer til at genstarte igen og igen, mens andre simpelthen gik i stå under opstart.
På jagt efter årsagen
I tirsdags reagerede Microsoft på flodbølgen af indlæg på selskabets supportfora ved at fjerne filerne fra Windows Update, indtil det er blevet klarlagt, hvad der gik galt.
Selv om nogle brugere klarede at stoppe genstarten på egen hånd eller med hjælp fra andres indlæg på en Microsoft-supportnyhedsgruppe, var Microsoft officielt tavs om en rettelse eller workaround indtil i fredags.
Supportdokumentet KB949358 bekræftede, hvad brugere har fortalt om i over en uge.
Computeren vil genstarte
"Når du prøver at installere en opdatering fra Windows Update på en computer, der kører Windows Vista, har du måske modtaget denne meddelelse: 'konfigurerer opdatering 3 ud af 3. 0 % færdig'," står der i dokumentet.
"Efter du modtager denne meddelelse, vil computeren gå tilbage til skærmen, der viser den samme meddelelse. Derudover er opdateringen ikke installeret korrekt, og computeren vil genstarte."
Dokumentet beskriver også tre metoder til at stoppe genstarten og genvinde kontrollen over computerne.
Løsningen er her
Selskabet foreslår, at man prøver metoderne i denne rækkefølge:
- Start Windows Vista ved at bruge Windows installationsmediet og vælg da "Reparer computeren";
- Start computeren i Safe Mode, og brug så funktionen Reparer eller Genskab System;
- Omdøb filen "Pending.xml", og rediger da registret.
De fleste, dog ikke alle, brugere, som har forsøgt sig med disse metoder tidligere, rapporterer, at de har..fortsættes
... genvundet kontrollen over deres computere.
Spøgefugle på support-nyhedsgruppen har imidlertid døbt den uheldige situation "Microsofts Valentinsdag Vista-massakre," i en hentydning til den dag, hvor rapporterne begyndte at strømme ind på forummet.
Klager over dårlig rådgivning
Mange har også klaget over dårlige råd fra Microsofts telefonsupport, men udtaler, at de har formået at genvinde kontrollen over deres computere ved hjælp af et af de tre råd, som virksomheden har opridset.
"Jeg modtog denne opdatering 14. februar og den dræbte Vista," lyder det fra en bruger, der identificerer sig som D Clarke. "Jeg brugte det meste af to dage på at tale i telefon med en Microsoft-fyr fra Indien ved navn 'Steve'."
I stedet for at vente på at Microsoft-repræsentanten skulle ringe tilbage, prøvede Clark funktionen "Reparer computeren", den første foreslåede metode i supportdokumentet fra i fredags.
Selvom en patchet opdatering endnu ikke er tilgængelig, har Microsoft tillid til, at forsinkelsen ikke vil ødelægge tidsplanen for udgivelsen af SP1.
"Dette vil ikke påvirke udgivelsesplanen for SP1," skrev en talskvinde for virksomheden i en email torsdag.
"Vi følger tidsplanen for udgivelsen af Windows Vista SP1 til Windows Update og download-centret midt i marts og til brugere af Automatisk Opdatering midt i april."
Oversat af Thomas Bøndergaard