Fire midaldrende mænd...
Sammen med tre partnere er reklamemanden Jan Krogh på vej til at lancere en direkte konkurrent til giganten Google Maps.
Et websted som tilbyder forbrugerne en hurtig indgang til det nærmeste gode tilbud i supermarkedet eller optikeren lige nede om hjørnet.
Uden milliarder af kroner i overskud hvert eneste år. Og med en styrke på bare fire mand drømmer Jan Krogh alligevel om at skabe et anderledes interaktivt online-fællesskab som danskernes indgang til internettet.
ikke en pixibogsudgave
”Vi er internettets schweizerkniv,” lyder det fra Jan Krogh, og han fortsætter:
”Selv om det er for stort til at tro på, så håber jeg, du vil give mig ret i, at vi er bedre end Google og mange andre.”
Fra sit kontor på det ydre Østerbro arbejder Jan Krogh på at virkeliggøre sin idé om at skabe en anderledes og bedre udgave af Google Maps, så det bliver nemmere at finde den rigtige forretning eller det gode knaldtilbud lige der, hvor brugerne bor.
Den verden er heller ikke så langt væk fra Jan Kroghs egen virksomhed, Joker Media, der leverer tryksager som tilbudsaviser til blandt andet Ballerup Centeret. Sammen med den danske grafiker Jens Christensen og de to svenske programmører Stefan Andersson og Richard Wetterström forsøger han sig nu i online verdenen.
De fire bagmænds vision har fået navnet Pxynet, som Jan Krogh udtaler 'pixinet'. Men ideen er langt fra en pixibogsudgave af Google Maps, fordi den ikke bare tilbyder brugerne at finde forretninger i deres nære omgivelser men også at lade sig finde af andre brugere.
Google som basis
Egentlig vil Jan Krogh Pxynet helst ikke tale om Google som en konkurrent, fordi Pxynet anvender Googles kort som basis. Men i lighed med Google Maps er ideen med Pxynet at tjene pengene på annoncer for virksomheder, som brugerne kan finde på kortet.
Fortsættes...
Geografisk fællesskab på nettet
I mere end to år har de fire mænd arbejdet på projektet, og nu er investorkronerne ved at slippe op. Og Jan Krogh har flere møder med mulige investorer for at finde flere penge.
”Men selv om jeg kan blive ved med at finde på nye ideer, så må vi til at komme ud over rampen,” siger Jan Krogh. Indtil nu har den lille virksomhed været finansieret med penge fra Jan Kroghs gamle studiekammerat fra Handelshøjskolen i København, Ole Bødtcher Hansen, administrerende direktør i virksomheden OBH Nordica.
Han gik med på ideen med et ukendt millionbeløb, netop fordi han blev fanget af ideen om at samle forbrugerne, borgerne, naboerne og brugerne i et geografisk fællesskab på internettet.
Nærhed og knaldtilbud
”Jeg synes, at konceptet er meget anderledes end andet, jeg har set på nettet. Med udgangspunkt det sted, hvor du er, kan man komme i kontakt med andre mennesker. Og for virksomheder er der muligheder for at markedsføre sig på i lokalområdet,” siger Ole Bødtcher Hansen.
Ideen er simpel. Hvis du nu bor i Københavns Kommune, på Vesterbro i den indre by, og du har lyst til at ose lidt i butikkerne, der strække sig ned ad Vesterbrogade, kan du blot klikke på deres adresse på kortet. Ud over en port til virksomhedens hjemmeside, er der også mulighed for at få dagens knaldtilbud.
Og det er her, Jan Krogh og hans partnere skal tjene deres penge. Planen er, at annoncørerne kun skal betale, hver gang en bruger klikker på den lille firkant, der udgør deres adresse på Pxynets kort.
Og blot med et begrænset antal annoncører vil Pxynet kunne få en omsætning i millionklassen.
Bonusinfo
Det store spørgsmål er blot, om man kan lokke tilstrækkeligt mange brugere til, at det bliver attraktivt for annoncørerne at bruge penge på annoncerne.
”I første omgang kommer brugerne forhåbentligt af nysgerrighed, måske fordi de har hørt om Pxynet fra en eller anden. Det store spørgsmål er, hvad skal få dem til at blive ved med at komme der,” siger Jan Krogh.
Hans svar på det spørgsmål er, at Pxynet tilbyder brugerne en langt mere målrettet indgang til for eksempel forretningerne på Vesterbro end Google.
”Samtidig vil vi jo poste informationer på, som for eksempel Kommunens åbningstider og tilbud. Eller hvor folk kan finde de rigtige mærkevarer og så videre,” siger Jan Krogh.
Til forskel fra Google Maps arbejder Pxynet også med en indgang for brugerne med opslagstavler, hvis de vil afholde et loppemarked. Eller skal finde sig et nyt job eller nye venner med samme interesser.
Uvis fremtid
Endnu har Jan Krogh og vi andre til gode at se, om Pxynet kan klare sig, når domænet pxynet.dk bliver åbnet for alle. Men han og de tre andre gør nu deres for at få opmærksomhed og ikke mindst at finde nye investorer.
Da Computerworld talte med Jan Krogh sidste gang, kom han lige fra et møde med en potentiel investor.
”Han kunne da lide produktet, og ville meget gerne følge os. Men jeg gik ikke derfra med en pose penge,” siger Jan Krogh.
Hvad fremtiden bringer for Pxynet, er endnu uvist.