Med 17,9 procent af browsermarkedet i Danmark, og dermed en andenplads kun overgået af Internet Explorer, kan Mozilla Foundation, som står bag Firefox, fejre, at browseren nu er blevet downloadet over 500 millioner gange på verdensplan.
Mozilla Firefox skiller sig særligt ud fra andre browsere ved at have en stor mængde plugins og tilføjelser tilgængelige, og distribueres udelukkende via frivilliges henvisninger.
Dog har Google reklameret for Firefox via sit AdSense netværk, og i øvrigt støttet browseren på flere områder, herunder indenfor anti-phishing beskyttelse.
Velgørende ris
For at fejre succesen vil Mozilla Foundation indsamle 500 millioner riskorn til velgørenhed, via hjemmesiden Freerice.com.
På hjemmesiden kommer brugeren igennem en lille quiz, og for hvert rigtig svar doneres 20 riskorn til kampen mod hungersnød.
Hjemmesiden viser løbende, hvor meget ris man har fået samlet med sine svar, og risen betales via bannerreklamer på siden.
Siden etableringen i oktober 2007, har Freerice.com indsamlet lige under 20 milliarder riskorn til dato.
Det er altså op til brugerne af Firefox at opnå Mozillas mål på en halv milliard riskorn, som skulle svare til mad til 25.000 mennesker i en dag.
Antallet af download stiger fortsat støt, og i skrivende stund er Firefox blevet hentet 500.068.327 gange.