Tilbage til artiklen: Her er alle tiders 25 største teknologiske flop
22. Apple OpenDoc
Længe før Cocoa og Carbon APIs begejstrede Mac OS X- applikationsudviklerne, brugte Apple kræfterne på en anden innovativ programmeringsteknologi med navnet OpenDoc. Det tillod udviklerne at bygge applikationer ud af små letvægtsmoduler.
Hvad er et tekstbehand-lingsprogram egentlig andet end en teksteditor, en stavekontrol, et filhånd-teringssystem og et par andre moduler sat sammen? Med OpenDoc kunne udviklerne sammenstykke deres applikationer med de bedste bidder.
Desværre fængede konceptet aldrig. Det viste sig, at de fleste applikationer ikke var så modulopbyggede, som det så ud på overfladen. Og de fleste 'letvægtsmoduler' viste sig at være meget sultne efter hukommelse. Så efter fem år blev bogen med OpenDoc lukket.
23. Kompressions-krigen
Hvad gør du, når et andet softwarefirma kopierer din kode og udgiver en forbedret version af dit eget produkt? Du sagsøger dem, naturligvis. Det var hvad System Enhancement associates (SEA) tænkte i 80’erne, da Phil Katz udsendte en klon af SEA’s komprimeringsprogram Arc.
Katz' håndbyggede assemblersprog fungerede bedre end originalen Arc, men fordi Katz havde lånt kode fra SEA’s produkt, havde de held med at sagsøge Katz.
Kunderne følte sig snydt. De opfattede SEA’s træk som en bølleagtigt manøvre, der skulle udrydde Katz' langt bedre software. Da Katz i 1989 udsendte sit suveræne Zip-komprimeringssoftware, sendte det SEA i grøften - og der blev det.
24. Virtual reality
Filmen 'Tron' fra 1982 skildrede en mand, der rejste rundt inde i en computer. Femten år senere kom teknologien, der på en måde kunne virkeliggøre dette.
Udviklingen af en spatial brugerflade var stor sidst i 90’erne, dels på grund af VRML (Virtual Reality Markup Langauge). Problemet var, at det ikke gav megen mening.
WWW gav os alle verdens informationer med få tastetryk - overlad det til softwareudviklerne at finde ud af, hvordan det sendes ned ad gangen, over en bro og to etager op ad trappen.
Konceptet lever i dag i Second Life, som synes at tænke, at problemet er for få reklamer. Men problemet er, at den almindelige bruger aldrig har taget Virtual Reality til sig.
Væk os igen, når vi kan køre på virkelige Lightcycles til arbejde og møde vores kunder i Game Grid.
25. IBM PS/2
Den oprindelige IBM PC ramte markedet som et lyn fra en klar himmel i 1981. I modsætning til tidligere IBM computere var den bygget af komponenter, som var hyldevarer, hvilket gjorde den til den billigste business-pc.
Sidst i 80erne blev IBM trængt op i et hjørne af Compaq og andre fremstillere af pc-kloner. Og IBM’s løsning på problemet var - endnu et forsøg med IBM-komponenter, naturligvis!
System/2-serien, der blev introduceret i 1987, var beregnet til at være software-kompatibel med pc’erne. Men Micro Channel arkitekturen gjorde den inkompatibel med den eksisterende hardware. Klonerne led ikke af denne sygdom.
Den katastrofale PCjr og PS/1, der fulgte efter, overbeviste PS/2 kunderne om, at IBM PC division aldrig ville udsende flere lyn.
Tilbage til artiklen: Her er alle tiders 25 største teknologiske flop