Software-giganten Microsoft har prøvet at kapre internetselskabet Yahoo med en høflig forespørgsel, hvor Yahoo takkede pænt nej. Men nu ser det ud til, at gentleman-manererne er lagt på hylden til fordel for en mere aggressiv overtagelse.
Det skriver The New York Times i et blogindlæg, hvor anonyme kilder bliver citeret.
For Microsoft er ifølge New York Times rede til at kaste op mod yderligere 155 millioner kroner ind i jagten på Yahoo ved at få smidt uvillige Yahoo-bestyrelsesmedlemmer ud af selskabet.
Det skal ske via betaling til Yahoo's investorer, der får ret til at smide ethvert usamarbejdsvilligt medlem af Yahoo-bestyrelsen på porten.
Microsoft har allerede budt 231 milliarder kroner for Yahoo.
For lavt
Giganten fra Redmond har ikke ønsket at kommentere på blog-indlægget i New York Times, men indikerer i en udtalelse, at selskabet er klar til at købe Yahoo – også selvom der skal fjendtlige metoder på bordet.
Yahoo har ikke ønsket at sige andet til offentligheden end, at forsøget på at kile sig ind i firmaet er for lavt.
Microsoft er dog fast besluttet på, at Yahoo skal købes, da selskabets egne store online-investeringer ikke har båret den forventede frugt. Købet af Yahoo skal bruges i, hvad der kan betegnes som giganternes kamp på nettet mellem Microsoft og Google.
Begge selskaber kæmper om at erhverve brugere på søgemaskinerne og ultimativt reklame-kroner via søgningerne.
Google sidder solidt på tronen
Google sidder dog indtil videre solidt på tronen, selvom selskabet først er stiftet i 1998, hvor Yahoo for alvor oplevede sin storhedstid.
Google har 25 procent af reklame-markedet ifølge analysehuset IDC, hvor Yahoo med 12,3 procent har mindre end halvdelen. Microsoft har ifølge IDC 5,8 procent af markedet.
På søgefronten er Google endnu mere dominerende med 62,4 procent af alle søgningerne på verdensplan ifølge analyseselskabet comScore. Her sidder Yahoo kun på 12,8 procent og Microsoft er med 2,9 procent er helt nede på fjerdepladsen efter Baidu's 5,2 procent.
På det amerikanske marked ligger Yahoo dog i spidsen med banner-reklamefremvisninger.