Computerworld News Service: Ericsson har solgt sin PBX-forretning (Private Branch eXchange, red.) til Aastra Technologies for 519 millioner danske kroner (650 millioner svenske kroner). Ericsson udtaler, at virksomheden vil fokusere på operatører på tjenesteudbydere.
Fra Ericssons perspektiv handler aftalen om at bevæge sig væk fra den traditionelle erhvervsmåde og satse helhjertet på operatører og tjenesteudbydere.
"Vi vil fortsætte med at sælge erhvervsløsninger, men de vil fra nu af udelukkende blive solgt af teleselskaber og tjenesteudbydere," udtaler Urban Gillström, leder af Ericssons erhvervsafdeling.
Tæt samarbejde
Samtidig beroliger Urban Gillström eksisterende kunder, der bruger enten det gamle MD110 eller det ny IP PBX MX-One:
"Muligheden for virksomheder, der ønsker at gå over til IP i deres eget tempo, er der stadig. Det er der ikke ændret ved."
Han og hans hold vil arbejde tæt sammen med Aastra indtil overtagelsen er overstået i april, udtaler Gillström.
Aastra med hovedsæde i Concord, Ontario, Canada mener, at købet af Ericssons Enterprise Communication Business vil give virksomheden den øgede tyngde, der skal til for at gøre den til en ledende spiller i Vesteuropa, mens det giver et vigtigt fodaftryk i et antal andre markeder.
Usikker fremtid
Som en del af aftalen vil Ericsson også overføre 630 ansatte, hvoraf omkring 360 er i Sverige.
Hvad dette vil betyde for eksisterende Ericsson-kunder afhænger af Aastra, udtaler Steve Blood, vicedirektør og voice agenda manager hos Gartner Research.
"Det, som det handler om, er Aastras forretningsmodel, som til dato fungerer som et holdingselskab for mindre PBX-virksomheder. Aastra køber ikke velplejede, innovative teknologi-start-up-virksomheder, som ellers er essentielle for at blive ledende på dette marked," udtaler han.
"Hvis Aastras ledelse griber denne mulighed for at omorganisere og fokusere på erhverv, vil Ericsson give den tyngde og bredde, der skal til, for at blive en lidt stærkere udfordrer på det europæiske marked.
Hvis den fortsætter med den samme forretningsmodel, vil det ikke være gode nyheder for eksisterende Ericsson-kunder," udtaler Blood.
Succesen vil blive bestemt af, hvor godt Aastra formulerer et forenet kommunikationsforslag til markedet, et område hvor andre spillere ifølge Blood er langt foran.
"Ericssons kunder bør holde nøje øje med denne produkt- og markeds-udviklingsplan," siger han.
Fortrøstningsfuld
En Ericsson-kunde, der ikke er bekymret - i hvert fald ikke endnu - er Electra Group fra Sverige. Virksomheden opgraderede sin PBX fra en MD110 til en MX-One i november.
"Det er en stabil løsning, som opfylder vores aktuelle behov. Vi har betalt for vores PBX, og nu vil vi nyde godt af den løsning i et stykke tid. Men hvis vores brugere ønsker funktioner, som vores PBX ikke har, vil vi kigge andre steder hen," udtaler Electras informationschef Ola Schwarz.
Oversat af Thomas Bøndergaard