Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Samarbejd med andre og få gratis reklame

Klumme: Gratis reklame er god reklame, så indgå aftaler med butikker, der henvender sig til samme målgruppe, som din foretning gør.

En god måde at markedsføre sin e-butik på er at finde nogle andre butikker, der går efter den samme målgruppe som man selv gør, men handler med andre produkter.

Det kan for eksempel være, hvis man har en online vinhandel, og man så kan finde en forretning, der sælger golfudstyr.

Det kunne være en anden slags fødevareforretning, måske en forretning der sælger øl, eller det kan være alt mulig andet, hvor man mener, at de kunder den forretning har, er kunder jeg også gerne vil have fat i, og på den måde kan vi komplettere hinanden.

Kontakt butikkerne, lav aftaler om, at jeg linker på forsiden af min butik til din, og du linker til min, så vi kan bytte kunder.

Nyhedsbreve

Man kan annoncere for i hinanden i nyhedsbreve og på den måde lave nogle gode partnerskaber og så videre. Marketing er så sindssygt dyrt, hvis man skal ud at købe det. Så al den slags man kan lave selv, jo mere des bedre.

Tænk over, hvem der har kunder i din målgruppe og indgå i nogle alliancer. På den måde opnår man også en bedre placering på søgemaskinerne, da man jo linker til hinanden.

Dog skal man huske på, at hvis man på forsiden linker direkte til hinanden frem og tilbage, giver det ikke så forbandet meget.

Så er det bedre, hvis man for eksempel er tre butikker, at A linker til B, B linker til C, og C linker til A.

På den måde laver en trekant. Det giver så væsentligt mere, hvis det er søgemaskineoptimering, man tænker på.

Lav synlige links og sørg for at få dine besøgende til at gå over og besøge den anden.

Det kunne også være, at når dine kunder for eksempel køber en vare hos dig, så kan der være en reklame på den faktura, der mailes til kunden, for den andens butik og så videre.

Øget interesse

Al den slags er med til at skabe øget interesse for din butik og vil af kunderne blive opfattet som god service.

En anden effektiv måde at annoncere for hinanden på er ved at...fortsættes

... lægge reklamer for hinandens produkter i de pakker, man sender kunderne.

Hvis en kunde køber babytøj, vil chancen for, at de også gerne vil abonnere på et babyblad være stor.

Så alt i alt er det kun kreativiteten der sætter grænsen.

Men husk, at du på den måde også associerer dig med den anden butik.

Det betyder også, at du moralsk påtager dig en smule af ansvaret for, om kunden bliver godt behandlet.

Hvis kunden, du sender over til den anden butik, bliver dårlig behandlet, vil det også smitte af på den oplevelse vedkommende har af din butik.

Man skal virkelig stole på hinanden for at gøre den slags. Men kan man få det til at fungere, kan det være ufattelig givtigt.

Og husk at gratis reklame er god reklame!

Martin Thorborg er direktør for Spamfighter og forfatter til bogen e-pusher.dk om effektiv e-handel.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere