En god måde at markedsføre sin e-butik på er at finde nogle andre butikker, der går efter den samme målgruppe som man selv gør, men handler med andre produkter.
Det kan for eksempel være, hvis man har en online vinhandel, og man så kan finde en forretning, der sælger golfudstyr.
Det kunne være en anden slags fødevareforretning, måske en forretning der sælger øl, eller det kan være alt mulig andet, hvor man mener, at de kunder den forretning har, er kunder jeg også gerne vil have fat i, og på den måde kan vi komplettere hinanden.
Kontakt butikkerne, lav aftaler om, at jeg linker på forsiden af min butik til din, og du linker til min, så vi kan bytte kunder.
Nyhedsbreve
Man kan annoncere for i hinanden i nyhedsbreve og på den måde lave nogle gode partnerskaber og så videre. Marketing er så sindssygt dyrt, hvis man skal ud at købe det. Så al den slags man kan lave selv, jo mere des bedre.
Tænk over, hvem der har kunder i din målgruppe og indgå i nogle alliancer. På den måde opnår man også en bedre placering på søgemaskinerne, da man jo linker til hinanden.
Dog skal man huske på, at hvis man på forsiden linker direkte til hinanden frem og tilbage, giver det ikke så forbandet meget.
Så er det bedre, hvis man for eksempel er tre butikker, at A linker til B, B linker til C, og C linker til A.
På den måde laver en trekant. Det giver så væsentligt mere, hvis det er søgemaskineoptimering, man tænker på.
Lav synlige links og sørg for at få dine besøgende til at gå over og besøge den anden.
Det kunne også være, at når dine kunder for eksempel køber en vare hos dig, så kan der være en reklame på den faktura, der mailes til kunden, for den andens butik og så videre.
Øget interesse
Al den slags er med til at skabe øget interesse for din butik og vil af kunderne blive opfattet som god service.
En anden effektiv måde at annoncere for hinanden på er ved at...fortsættes
... lægge reklamer for hinandens produkter i de pakker, man sender kunderne.
Hvis en kunde køber babytøj, vil chancen for, at de også gerne vil abonnere på et babyblad være stor.
Så alt i alt er det kun kreativiteten der sætter grænsen.
Men husk, at du på den måde også associerer dig med den anden butik.
Det betyder også, at du moralsk påtager dig en smule af ansvaret for, om kunden bliver godt behandlet.
Hvis kunden, du sender over til den anden butik, bliver dårlig behandlet, vil det også smitte af på den oplevelse vedkommende har af din butik.
Man skal virkelig stole på hinanden for at gøre den slags. Men kan man få det til at fungere, kan det være ufattelig givtigt.
Og husk at gratis reklame er god reklame!
Martin Thorborg er direktør for Spamfighter og forfatter til bogen e-pusher.dk om effektiv e-handel.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.