Selvom det danske it-firma SuccessFactors vokser markant, har regnskabet ikke ført til overskud - tværtimod vokser underskuddet for hvert år.
Ikke des mindre opererer SuccessFactors i et hot marked, hvor virksomhedens omsætningen er steget med 95 procent og landet på 324 millioner kroner i regnskabsåret 2007.
I 2006 lød omsætningen på knap 168 millioner kroner.
Driftsudgifterne er næsten det dobbelte af omsætningen, og underskuddet på 385 millioner kroner er mere end fordoblet siden sidste år.
Underskuddet begrunder virksomheden med investeringer i forretningen.
Ekstraordinær præstation
”En stigning på 95 procent i omsætningen, og at vi overgår 100 millioner (dollars, red.) i årlige ordrer i de seks første leveår, er en ekstraordinær præstation,” udtaler direktør og medejer Lars Dalgaard.
Han forlod Danmark i 1998 for at etablere SuccessFactor med udgangspunkt i Silicon Valley.
I 2001 købte han den skrantede virksomhed.
”Den globale efterspørgsel på vores produkter har aldrig været større. Selv med en udfordrende økonomi, har kunder en stor appetit for produkter, der øger deres omsætning og mindsker udgifterne. Vi kan begge dele,” angiver han i en pressemeddelse.
Efter noteringen ejer Lars Dalgaard 9,3 procent af aktierne i selskabet.
Hertil kommer aktieoptioner, løn og bonus.
Bibeholdt markedsværdi
Da fem års markant vækst banede vejen for en opsigtsvækkende notering af SuccessFactori november 2007 på den amerikanske Nasdaq-børs, steg selskabets aktiekurs med næsten 40 procent på dagen for noteringen af 10,8 millioner aktier.
De blev sat til salg for 10 dollar stykket, og kursen endte dermed i den høje ende af det forventede.
I dag ligger aktiekursen på knap 10 dollar og har siden sine første spædedage ikke nået samme niveau. Den laveste kurs var i januar, da kursen lå på 7,50 dollar.
Indtil videre har SuccessFactors bibeholdt den indledende markedsværdi, som er på knap 2,6 milliarder kroner.
Herhjemme er der ikke mange, der kender til selskabet eller til Lars Dalgaard. Men det et firma, som har gjort sig bemærket i it-kredse og blandt ventureinvestorer.
Således omtalte omtalte det amerikanske erhvervsmagasin Forbes virksomheden som:
"Det hotteste softwarefirma, du aldrig har hørt om."
Det online-baserede system, som selskabet står bag, gør det muligt at måle præstationer og medarbejdernes udviklings-kurver i forskellige sammenhænge.
Ifølge pressemeddelelsen er forventning til næste års omsætning omtrent 520 millioner kroner.