Forbrugerstyrelsen har tilføjet 28 nye firmaer til Firmatjek, listen over firmaer, som ikke har efterlevet Forbrugerstyrelsens afgørelser. Syv af dem er firmaer, som handler med varer på nettet.
En plads på Firmatjek listen opnås, når Forbrugerstyrelsen har afgjort, at firmaet har behandlet en kunde dårligt, og firmaet efterfølgende ignorerer beslutningen.
”Der er blevet etableret 3.500 netbutikker det sidste år. Det kunne jo godt være dem, som har lidt begyndervanskeligheder, men det er jo ikke nogen undskyldning. Det er for dårligt,” siger Morten Kamper, direktør for FDIH.
Forbrugerne bør sikre sig
En af de mest hyppige forseelser på listen er, at kunderne aldrig modtager den vare, de har bestilt. Det kan have en naturlig forklaring, mener Morten Kamper:
”Jeg tror, at en del af butikkerne måske ikke har varerne på lager, og det betyder, at de skal bestille dem hjem, efter de har solgt dem. Det kan jo være en af grundene til, at leveringen kan trække ud. Nogle gange ender det måske med, at de slet ikke kan skaffe dem. Men uanset hvad, så duer det jo ikke," siger han.
Svært at få pengene retur
Har man bestilt varen og på forhånd betalt med bankoverførsel, så kan det være svært at få pengene retur, hvis varen ikke kommer frem.
”Som forbruger skal du huske at betale med kreditkort. Så opstår de her situationer ikke, hvor du taber pengene,” fortæller Morten Kamper.
Ved bankoverførsel har banken ingen muligheder for at gribe ind, mens fordelen ved kreditkort er, at du kan gå til din bank og få pengene ført tilbage, hvis varen ikke modtages.
Samtidig må firmaet ikke hæve penge betalt med kort, før varen afsendes.
”Faktisk er du som forbruger bedre beskyttet på nettet, end du er i en butik,” mener Morten Kamper.