Den danske pc-producent Zeptos udmelding om at sænke prisen på selskabets billigste bærbare computer til 2.799 kroner påvirker ikke de øvrige spillere i markedet.
Med maskinen, der har en 80 gigabyte harddisk og 1.024 megabyte ram, har selskabet en ambition om at udvide sin skandinaviske markedsandel.
Administrerende direktør hos konkurrenten Acer Allan Sonne-Schmidt mener imidlertid ikke, at Zeptos prisnedsættelse vil påvirke markedet.
”Vi sætter priserne ned konstant. Det er det, hele markedet gør. Men vi gør det udelukkende, fordi dollaren og komponentpriserne falder. Jeg tror ikke, at de enkelte leverandører vurderer Zeptos handlinger separat. Man har jo nogle kostpriser og dollarkurser. Og det er afgørende for, hvilke prispunkter man kan nå,” siger direktøren.
Udmærket ambition
Efter fire år i spidsen for Acer i Danmark avancerede Allan Sonne-Schmidt for nylig til posten som chef for den taiwanske pc-producents aktiviteter i Norden, Østrig og Schweiz.
Han oplyser, at han ikke har vurderet Zeptos tilbud, der er for den nøgne maskine uden software.
”Prisen bliver jo en anden, når de lægger Windows på,” siger han.
Han mener, at Zeptos ambition er udmærket, men Allan Sonne-Schmidt gør opmærksom på, at Zepto vil få et problem, hvis prisen er det afgørende element.
”Vi kan ikke reagere anderledes end at bruge de mekanismer vi altid har brugt. Og det er, at ...fortsættes
...have den laveste omkostning, de bedste komponent-priser og den billigste produktions-form,” siger han.
Ingen priskrig
Den holdning deles af Henrik Sinnbeck, direktør for HP's pc-forretning i Danmark.
Han vil heller ikke lade sig påvirke af Zeptos ambitiøse forsøg på at få en priskrig i gang.
”Det marked, som Zepto kan ramme med dette produkt, er ikke noget, der kan påvirke vores priser. Vi kommer ikke til at følge det på nogen måde. Vi bliver ved med at ligge på de prispunkter, som vi ligger på i dag,” pointerer han.
HP’s billigste bærbare ligger på omkring 4.000 kroner, og længere ned kommer prisen ikke.
Satser på de dyre
”Vi har faktisk stor succes med at få skubbet produkterne op i højere prispunkter, så kunden får mere for pengene. Den proces har vi brugt en masse krudt på. Vi har væsentligt flere solgte pc’er i den dyre ende,” siger Henrik Sinnbeck.
Derfor vil Zeptos fremstød, ifølge direktøren, ikke presse HP på nogen måder.
”Hvis man sælger en bærbar til den pris, kan den sådan set ikke noget. Vi vil hellere satse på at give kunderne en bedre oplevelse, og det er nødvendigvis ikke den billigste maskine,” forklarer han.