"Den mest positive nyhed for Danwares aktionærer i flere år."
Sådan beskriver AktieUgebrevet, at Danwares administrerende direktør, Peter Grøndahl, fratrådte sin stilling tirsdag i sidste uge efter et katastrofalt dårligt kvartalsregnskab.
AktieUgebrevet har adskillige gange kritiseret ledelsesstrukturen i Danware, og især den administrerende direktørs "rolle og manglende evner til at gøre forretningen mere lønsom."
Fyringen af den administrerende direktør, hvilket ugebrevet mener, burde være sket for lang tid siden – åbner for et "helt nødvendigt salg af selskabet til en større aktør, som har distributionskraft til at få selskabets produkter ud over rampen."
Gode produkter – dårlig markedsføring
Danware, der blev stiftet tilbage i 1981, har i længere tid stået med et klassisk problem.
Selskabet har gode produkter på et højt teknologisk niveau, men har samtidig ikke evnet at få salg og markedsføring til at fungere.
Virksomheden har de sidste par år brugt mange ressourcer på at etablere egne datterselskaber i USA, England og Tyskland og har samtidig udvidet de eksisterende partnerkanaler.
"Det har åbenbart taget for lang tid at få overbevist partnerne i de forskellige lande om, at de skal satse på de her ting – eller også er det de forkerte partnere, der er sat på opgaven," konstaterer Ib Kunøe, der ejer 25 procent af Danware og sidder på posten som bestyrelsesformand.
Aktie til de risikovillige
AktieUgebrevet mener ligefrem, at Kunøe længe har "holdt hånden over den administrerende direktør," og at det kan hænge sammen med, at "de to er nære personlige venner."
Endelig mener ugebrevet, at selskabets overlevelse afhænger af et hurtigt frasalg til en stærk distributionspartner, og at Danware er en interessant investering for den "meget risikovillige investor."