Computerworld News Service: Kun 16 procent af britiske ledere for små virksomheder mener, at internettet har øget deres driftseffektivitet, mens næsten halvdelen mener, at det har gjort det mere komplekst at drive deres virksomhed.
Sådan lyder konklusionen i en undersøgelse udført af Cranfield School of Management på vegne af Pipex Business.
Undersøgelsen af små og mellemstore virksomheder viser, at et højt antal små og mellemstore virksomheder har taget internettet til sig til forretningerne.
For eksempel har 97 procent email, 94 procent har bredbånd og 84 procent har et website.
Livet bliver mere besværligt
Alligevel føler 60 procent ikke, at internettet har øget deres driftseffektivitet.
"Internettet gør livet for små og mellemstore virksomheder mere besværligt," siger Cranfields professor Burke, som sammen med doktor Hussels står bag undersøgelsen.
"Kun 16 procent af britiske små og mellemstore virksomheder føler, at internettet har øget deres driftseffektivitet, hvilket er et rystende fund."
Mere komplekst
46 procent føler faktisk, at internettet har gjort det mere komplekst at drive deres virksomhed, mens over 62 procent siger, at internettet har øget konkurrencen fra udenlandske markeder – selvom der også er en anden side af sagen, i det 56 procent af de deltagernne mener, at internettet har gjort det muligt for dem at sælge deres produkter i udlandet.
En ud af tre små og mellemstore virksomheder føler stærkt, at internettet har gjort det sværere at beskytte fortrolige virksomhedsdata, mens 48 procent mener, at internettet er skyld i, at ansatte spilder tiden takket være distraktioner som sociale netværk, personlig netsurfing og lignende.
Oversat af Thomas Bøndergaard