Vi taler i disse spalter en hel del om grøn it; hvordan man som it-virksomhed skal til at se på, hvordan man kan spare på strømmen i datacenteret, hvordan man kan genbruge hardware, og hvordan grøn it kan bidrage til det samlede “Corporate Social Responsibility” regnskab for virksomheden.
Nødvendige tiltag, ikke mindst fordi det vil være et stigende krav fra kunderne.
Nyheden om, at der er penge at spare på el-regningen er jo også nået til it-cheferne, der er ansvarlige for at indkøbe it-ydelser, og de sender naturligvis kravet om besparelser videre til deres leverandører.
Sæt aktiviteter i gang nu, der kan nedbringe strømforbruget, og del gevinsten med os – eller vi skifter leverandør.
Man kan godt forvente en plan
Realistisk set kan de selvfølgelig ikke forvente, at det er noget, der sker fra den ene måned til den næste.
Men som minimum kan de forvente en plan for, hvordan leverandøren vil udvikle sit datacenter fremover, og hvordan det vil udmønte sig i kontrakten.
Indtil nu har al fokus været på, hvad it-branchen kan gøre for at blive grønnere. God diskussion, absolut nødvendig, men også temmelig indadvendt.
Vi glemmer helt i diskussionen, at it er et fantastisk værktøj, der skal spares på strømmen alle andre steder i organisationen end lige netop it-afdelingen.
Flyve eller ringe?
Men vi behøver jo ikke bevæge os væk fra skrivebordet for at finde masser af eksempler på, at de strømslugende it-løsninger i virkeligheden sparer os for en masse CO2- udledning.
Første eksempel kunne være telekonferencen; personligt sidder jeg i adskillige af slagsen hver uge for at holde kontakt med mine kolleger og kunder i hele Europa.
Alternativet til denne watt-sluger af en SaaS-løsning er, at vi flyver ud i verden og mødes, for mødes skal vi under alle omstændigheder.
Andet eksempel kunne være hjemmearbejdspladsen, endnu en watt-sluger med pc, router, modem, printer og arkitektlampe.
Men systematisk brug af hjemmearbejdspladser sparer masser af kilometer på motorvejen, og det behøver jo ikke stoppe ved, at travle familiemødre, der har mulighed for at bo for enden af Køgebugt-motorvejen, henter børnene inden institutionen lukker og passer et job på samme tid.
Perspektiverne i hjemmearbejdspladser rækker meget længere ind i virksomheden.
Nogle medarbejdere behøver slet ikke at komme ind, for eksempel callcentermedarbejdere der kan arbejde hjemmefra i spidsbelastningsperioder – takket være it.
GPS og elmålere
Eller hvad med GPS, der effektiviserer køretid for chauffører. Elmålere, der identificerer uregelmæssigheder i strømforbruget. Mobilløsninger, der overflødiggør den ugentlige tur til kontoret for sælgerne... Fortsæt selv listen.
Grøn it er meget mere end et spørgsmål om at spare på energien i datacenterets kølesystemer. Ja, it er en del af problemet. Men i højere grad er det en del af løsningen.
Karsten Fogh Ho-Lanng er analysedirektør i IDC Nordic.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.