Man ved i god tid, når større begivenheder, der interesserer nationen, ruller ind over landet.
Det kan være et VM i fodbold, Olympiske Lege, det kan være et royalt bryllup og så videre.
I det hele taget er der begivenheder, der enten er årstidsbestemte, royale, tidsbestemte eller hvad pokker ved jeg.
Fælles for dem er, at det er noget, du kan planlægge kampagner til.
Hvis man for eksempel sælger rødvin, hvorfor så ikke lægge sig i slipstrømmen af Valentines Day og alle de andre forskellige højtider og lave nogle microsites, der fokuserer på netop de dage.
Linke til dig
Det vil sige lave en tre-fire sider, der fortæller noget om Valentines Day, og hvorfor det er en smaddergod ide at give rødvin i stedet for chokolade, og så måske nogle links til andre gode ressourcer, som du måske så kan overtale til at linke til dig.
Sørg for at optimere til søgemaskinerne, og brug tid på at skaffe nogle relevante links, der peger på din side.
Nu er der skabt en marketingmaskine, der virker i de dage, hvor der er Valentine i luften.
Sådan et site vil give pote de næste 100 år, så det kan godt betale sig at gøre sig umage.
Hvis man gør dette til jul, nytår, andre højtider og begivenheder, betyder det, at når folk søger på Valentines Day, juleaften eller lignende, dukker ens website op på det pågældende område med anbefalinger af de produkter, man sælger.
Folk søger faktisk på det
Her kan man rent årstidsbestemt hurtigt finde 15-20 begivenheder, som folk går på nettet og søger på.
Derudover skal man tænke fremad. Hvad bliver den næste store begivenhed?
For eksempel kunne man, dengang lilleprinsen skulle døbes, i god tid have lavet en side omkring prinsedåben med de facts, man nu havde.
Og i forbifarten foreslå at tage et godt glas i den anledning.
Den er rigtig langt ude, ingen tvivl om det. 99 procent vil grine af det og sige, at det er for meget.
Men den ene særling ud af 100 vil sige: “Nå ja, det er måske lidt fjollet, men jeg stod faktisk lige og overvejede at købe noget rødvin”, og kan man få 50.000 besøgende, så hænger det jo fint sammen.
Man skal huske på, når man laver mange tiltag på sine sites, for eksempel omkring prinsedåben, at de næste 1.000 år vil der være folk, som søger på hans navn, dåb med videre.
Omsætning vil stige
Det vil sige, at den side vil få mange besøgende, lige når det sker. Bagefter får man måske kun et par besøg om dagen.
Men igen, hvis hver 100. person går ind og køber et produkt, så får man de næste mange år syv-otte nye kunder om året, og har man lavet 500 af den slags sider med alt fra årstider til begivenheder og så videre, så kan du selv begynde at regne ud, hvad din omsætning vil stige med.
Det fantastiske er, at har du lavet siden én gang for alle, jamen, så er det én gang for alle. Så ligger den på nettet og suger kunder til sig, stille og roligt og vil være en del af din generelle markedsføringsplan.
Plus Google og de andre søgemaskiner vil sige, at det er flottere.
Computerworlds klummer afspejler ikke nødvendigvis Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.