Artikel top billede

Microsoft i kødet på defensiv Google med Yahoo-bud

Microsofts milliard-bud på Yahoo kommer i kølvandet på et skuffende kvartalsregnskab fra Google, der nu vil få kamp til stregen på det indbringende online-annoncemarked.

Verdens største softwareselskab Microsoft bringer sig med et aggressivt bud på Yahoo i offensiven i forsøget på at vippe søgeselskabet Google af pinden på det lukrative online-annoncemarked.

Google har hidtil været lidt af en børsdarling og virket urørlig. Blandt andet takket være en stribe opkøb – eksempelvis af DoubleClick - der har konsolideret søgeselskabets førerposition på markedet.

Men i dag offentliggjorde Google et skuffende kvartalsregnskab for fjerde kvartal 2007, hvor søgekæmpen solgte internettjenester for 17 milliarder kroner, hvilket var noget mindre end Wall Street-analytikerne forventede.

Google-aktien faldt

Samtidig måtte Google igen lægge ører til kritik af, at selskabet er lige lovlig fedtet med oplysninger om økonomiske forventninger og fremadrettede forretningsmæssige tiltag, end analytikerne er vant til fra teknologiselskaber.

Det gik ud over Google-aktien, der faldt små ni procent i kølvandet på offentliggørelsen af kvartalsrapporten. Google har dermed mistet 29 procent af markedsværdien på mindre end tre måneder.

Googles kvartalsregnskab og øjeblikkelige finansielle form står dermed i skarp kontrast til sidste uges kvartalsregnskab fra Microsoft, der kunne melde om stor fremgang og en rekordindtjening, som overraskede analytikere positivt.

Derfor er det et Microsoft i en økonomisk topform, der – hvis det lykkes at få Yahoo-aktionærerne til at takke ja til købstilbuddet – giver selskabet chance for at etablere en meget omfattende internetforretning, som på en række nøgleområder kan hamle op med det, Google i dag har at tilbyde.

Halter efter Google

Samtidig slipper Yahoo og Microsoft for at slås med hinanden og kan i stedet bruge kræfterne – og pengene - på at bekæmpe den fælles fjende, Google.

Hvis Microsoft og Yahoo smelter sammen, vil de stadig halte langt efter Google. Ifølge analysefirmaet Hitwise blev 65 procent af alle søgninger i USA i december foretaget med Google.

Den nærmeste rival, Yahoo, lå på 21 procent. Her efter kommer MSN.com med syv procent og Ask.com med fire procent. Sammenlignet med året før var der tale om en stigning på fem procent for Googles vedkommende og en procent for Yahoo.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren