Artikel top billede

Microsoft i kødet på defensiv Google med Yahoo-bud

Microsofts milliard-bud på Yahoo kommer i kølvandet på et skuffende kvartalsregnskab fra Google, der nu vil få kamp til stregen på det indbringende online-annoncemarked.

Verdens største softwareselskab Microsoft bringer sig med et aggressivt bud på Yahoo i offensiven i forsøget på at vippe søgeselskabet Google af pinden på det lukrative online-annoncemarked.

Google har hidtil været lidt af en børsdarling og virket urørlig. Blandt andet takket være en stribe opkøb – eksempelvis af DoubleClick - der har konsolideret søgeselskabets førerposition på markedet.

Men i dag offentliggjorde Google et skuffende kvartalsregnskab for fjerde kvartal 2007, hvor søgekæmpen solgte internettjenester for 17 milliarder kroner, hvilket var noget mindre end Wall Street-analytikerne forventede.

Google-aktien faldt

Samtidig måtte Google igen lægge ører til kritik af, at selskabet er lige lovlig fedtet med oplysninger om økonomiske forventninger og fremadrettede forretningsmæssige tiltag, end analytikerne er vant til fra teknologiselskaber.

Det gik ud over Google-aktien, der faldt små ni procent i kølvandet på offentliggørelsen af kvartalsrapporten. Google har dermed mistet 29 procent af markedsværdien på mindre end tre måneder.

Googles kvartalsregnskab og øjeblikkelige finansielle form står dermed i skarp kontrast til sidste uges kvartalsregnskab fra Microsoft, der kunne melde om stor fremgang og en rekordindtjening, som overraskede analytikere positivt.

Derfor er det et Microsoft i en økonomisk topform, der – hvis det lykkes at få Yahoo-aktionærerne til at takke ja til købstilbuddet – giver selskabet chance for at etablere en meget omfattende internetforretning, som på en række nøgleområder kan hamle op med det, Google i dag har at tilbyde.

Halter efter Google

Samtidig slipper Yahoo og Microsoft for at slås med hinanden og kan i stedet bruge kræfterne – og pengene - på at bekæmpe den fælles fjende, Google.

Hvis Microsoft og Yahoo smelter sammen, vil de stadig halte langt efter Google. Ifølge analysefirmaet Hitwise blev 65 procent af alle søgninger i USA i december foretaget med Google.

Den nærmeste rival, Yahoo, lå på 21 procent. Her efter kommer MSN.com med syv procent og Ask.com med fire procent. Sammenlignet med året før var der tale om en stigning på fem procent for Googles vedkommende og en procent for Yahoo.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere