Artikel top billede

Outsourcing breder sig i canadiske firmaer

En rapport viser, at virksomhederne i højere grad outsourcer applikationsudvikling, vedligeholdelse og business proces optimering.

Computerworld News Service:
Rapporten 'State of Canadian Outsourcing' omhandler outsourcingmarkedet i Canada, hvor forskerne har flugt udviklingen de seneste fem og et halvt år.

Den er udarbejdet af det canadiske center for outsourcing, forskning og uddannelse (CORE).

"Trenden viser en generel anerkendelse blandt firmaerne af, at outsourcing af traditionel it-infrastruktur har været en succes, som firmaerne ønsker at udvide til også at omfatte andre områder," siger John Simke, bestyrelsesformand for CORE.

Ifølge John Simke er outsourcing af applikationer ved at være en større del af markedet sammenlignet med it-infrastruktur.

"Business proces optimering (BPO), applikationsudvikling og vedligeholdelse (ADM) kræver specielle kompetencer, der er svære at finde," siger han.

Ifølge rapporten er der brugt 250 milliarder kroner på it-infrastruktur og BPO outsourcing i Canada i undersøgelsens løbetid.

Den finansielle sektor ligger i top

Undersøgelsen er baseret på interviews med serviceleverandører, kunder og uafhængige rådgivere. Blandt de firmaer, der typisk outsourcer, findes først og fremmest finansielle virksomheder. Derefter følger telekommunikationsindustrien, statslige institutioner og energibranchen.

"Den finansielle sektor ligger i top. Det skyldes ikke udelukkende, at bankerne har en tradition for at outsource, men at de har standardiserede processer på tværs af branchen, der gør det billigere at få udført arbejdet," siger John Simke.

Et område, der outsources, har typisk været lønkørsel, men det følges nu af human ressources, regnskaber og call center service.

John Simke mener, at virksomhederne plejede at se outsourcing som et strategisk værktøj, der tillod dem at fokusere på kerneområderne.

"Men nu ser de outsourcing i et bredere perspektiv, som et værktøj på tværs af organisationen, der anvendes til sager, der har stor indflydelse på virksomheden, primært til at få adgang til kompetencer og menneskelige ressourcer," siger han.

Virksomhederne har ikke alene fået en bredere forståelse, de er også blevet bedre til at håndtere outsourcingprocesserne.

Før i tiden var det serviceleverandørerne, der ledte processen, men nu har virksomhederne fået opbygget kompetencerne internt.

Den større fortrolighed kombineret med interne kompetencer betyder, at virksomhederne bedre kan styre implementeringen og gøre det billigere ved at vælge mellem flere leverandører.

Oversat af Bo Madsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Skab værdi med produktkonfiguration i Dynamics 365

Deltag i dette webinar og lær, hvordan du kan skabe øget værdi gennem produktkonfiguration med Microsoft Dynamics 365 standard konfigurator og Easy Creator. Eksperter fra CGI vil dele deres indsigt i, hvordan produktkonfiguration kan optimere processer, forbedre kvalitet og øge kundetilfredshed.

05. februar 2025 | Læs mere


Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere


Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere






White paper
Sæt professionel døgnvagt på din it-infrastruktur