Computerworld News Service:
Rapporten 'State of Canadian Outsourcing' omhandler outsourcingmarkedet i Canada, hvor forskerne har flugt udviklingen de seneste fem og et halvt år.
Den er udarbejdet af det canadiske center for outsourcing, forskning og uddannelse (CORE).
"Trenden viser en generel anerkendelse blandt firmaerne af, at outsourcing af traditionel it-infrastruktur har været en succes, som firmaerne ønsker at udvide til også at omfatte andre områder," siger John Simke, bestyrelsesformand for CORE.
Ifølge John Simke er outsourcing af applikationer ved at være en større del af markedet sammenlignet med it-infrastruktur.
"Business proces optimering (BPO), applikationsudvikling og vedligeholdelse (ADM) kræver specielle kompetencer, der er svære at finde," siger han.
Ifølge rapporten er der brugt 250 milliarder kroner på it-infrastruktur og BPO outsourcing i Canada i undersøgelsens løbetid.
Den finansielle sektor ligger i top
Undersøgelsen er baseret på interviews med serviceleverandører, kunder og uafhængige rådgivere. Blandt de firmaer, der typisk outsourcer, findes først og fremmest finansielle virksomheder. Derefter følger telekommunikationsindustrien, statslige institutioner og energibranchen.
"Den finansielle sektor ligger i top. Det skyldes ikke udelukkende, at bankerne har en tradition for at outsource, men at de har standardiserede processer på tværs af branchen, der gør det billigere at få udført arbejdet," siger John Simke.
Et område, der outsources, har typisk været lønkørsel, men det følges nu af human ressources, regnskaber og call center service.
John Simke mener, at virksomhederne plejede at se outsourcing som et strategisk værktøj, der tillod dem at fokusere på kerneområderne.
"Men nu ser de outsourcing i et bredere perspektiv, som et værktøj på tværs af organisationen, der anvendes til sager, der har stor indflydelse på virksomheden, primært til at få adgang til kompetencer og menneskelige ressourcer," siger han.
Virksomhederne har ikke alene fået en bredere forståelse, de er også blevet bedre til at håndtere outsourcingprocesserne.
Før i tiden var det serviceleverandørerne, der ledte processen, men nu har virksomhederne fået opbygget kompetencerne internt.
Den større fortrolighed kombineret med interne kompetencer betyder, at virksomhederne bedre kan styre implementeringen og gøre det billigere ved at vælge mellem flere leverandører.
Oversat af Bo Madsen.